דף הבית  >  מרכז ידע  >  ניהול עסק משפחתי > על ארבעה סוגים

מודל לתכנון וניהול של העסק המשפחתי - SWOT MODEL

אחת ההצלחות של ההייטק הישראלי משויכות לאפליקציה המצוינת WAZE, אפליקציה אשר אפשר לומר עליה שהיא הצלחה בסדר גודל עולמי. מה שמיוחד בה היא העובדה שהיא מסייעת לנהג להבין בדיוק היכן הוא נמצא וכמה זמן עוד נותר לו להגיע ליעד שקבע. מה שגם אומר בעצם, שהיא מסייעת לנהג לא להתבלבל, מעניקה ביטחון בדרך, וחוסכת זמן של טעויות.

כך בדיוק גם מודל ה S.W.O.T.

 

מודל ה  S.W.O.T הוא אחד המודלים השכיחים ביותר לתכנון וניהול עתידי של העסק שבא לבחון את מאפייניו של העסק מול הסביבה שבה הוא פועל. השיטה בעצם מנתחת את הסביבה הפנימית והחיצונית של העסק המשפחתי ועל בסיס הנתונים שמתקבלים מעריכה את סיכויי העסק להצליח.

 

נתחיל בפירוש המילולי של המילה SWOT:

חוזקות STRENGHTS

חולשות WEAKNESS

הזדמנויות OPPORTUNITIES

איומים THREATS

המודל בוחן בפועל את העסק בשני ממדים שונים: הממד הפנימי (חוזקות וחולשות) והממד החיצוני (איומים והזדמנויות). 

למה בכלל צריך את זה?

המטרה העיקרית היא לסייע לבעל העסק למצוא אסטרטגיה מנצחת עבור העסק אשר לוקחת בחשבון את החולשות והחוזקות של העסק המשפחתי, שמתבססת על הסביבה הפנימית של העסק, מה שקורה בפנים, אך גם את ההזדמנויות והאיומים שקיימים בשוק בו העסק פועל וממנו הוא מושפע.

לדוגמא,

 

החזקת בעלות על פטנט/טכנולוגיה מיוחדת, ניסיון מקצועי, מיקום העסק, קשרים משפחתיים ויחסי אמון ועוד הם דוגמאות לחזקות או לחולשות של העסק המשפחתי. אם מיקום העסק הוא מצוין, במקום שבו יש נראות טובה ללקוחות פוטנציאלים אז זו החזקה שלו, אם העסק במקום מוסתר שאף אחד לא רואה, אזי זוהי חולשתו.  

דוגמא נוספת,

 

קשרים משפחתיים טובים, יחסי אמון טובים בין המשפחה והעובדים זו חוזקה של העסק. לעומת זאת, קשרים משפחתיים חלשים, סכסוכים וויכוחים זו חולשתו.

 

וכן הלאה.

 

הזדמנויות ואיומים, לעומת זאת, באים מתוך הסביבה החיצונית לעסק, לדוגמא, המתחרים של העסק, מחירי השוק, תקינה ותקנים מחייבים, יבוא מתחרה, כניסה לשוק חדש ועוד. נקודות אשר לא ניתן לשלוט בהן ולהשפיע עליהן. כמו לדוגמה, יבוא מתחרה יכול לשמש כאיום רציני לעסק, לעומת זאת, אפשרות להיכנס לשוק בחו"ל (השוק הסיני...) יכול לשמש כהזדמנות, קרש קפיצה לעסק המשפחתי.

כיצד בונים את מודל ה SWOT לעסק המשפחתי?

כדי לבנות את המודל כדאי לא לבנות אותו לבד. אם אתה בעל העסק, אני ממליצה לבנות אותו ביחד עם הצוות שלך, עם האנשים שלך, עם המשפחה. למה? כדי ליצור סיעור מוחות של אנשים הבאים מתחומים שונים. אנשים אלה יכולים להיות חלק מהעסק המשפחתי אך גם יכולים להיות אנשים חיצוניים לו. ניתוח ה SWOT הוא הזדמנות נהדרת לחבר בין אנשי הצוות השונים בעסק המשפחתי ולהביא את העובדים לרמת מחויבות גבוהה.

הנה כמה נקודות לחשיבה שיעזרו לכם בתהליך הבניה:

חוזקות

  • מה העסק המשפחתי עושה הכי טוב?

  • אילו משאבים פנימיים יש ברשות העסק המשפחתי? (עובדים, נציגי המשפחה, מומחים מקצועיים, ידע וטכנולוגיה, שיתופי פעולה, מוניטין , אשראי,  לקוחות קבועים)

  • איזה יתרון תחרותי יש לעסק המשפחתי על פני המתחרים?

  • האם קיים יתרון יצירתי חדשני לעסק בענף בו הוא עוסק?

חולשות

  • מהם הגורמים שנמצאים בשליטתך ומונעים ממך לשמור על יתרון תחרותי?

  • אילו תחומים אפשר לשפר בעסק המשפחתי אשר יכולים להביא את העסק ליתרון תחרותי?

  • מה חסר בעסק והיה עדיף אם יהיה בו (למשל: אשראי, טכנולוגיה מתקדמת)?

  • האם העסק נמצא במיקום טוב?

הזדמנויות

  • אילו הזדמנויות קיימות בענף בו העסק נמצא והאם העסק יכול להפיק מהם תועלת?

  • האם יש אפשרות למכור גם בחו"ל?

  • האם אחד מבני המשפחה מגלה כישרון שיכול לסייע בעסק?

  • האם יש מקום לשיתוף פעולה פורה עם עסקים אחרים?

 

איומים

  • מי הם המתחרים של העסק המשפחתי?

  • אלו גורמים שלא בשליטתך יכולים לסכן את העסק?

  • האם יש שינוי מהותי במחירי הספקים או בזמינות חומרי הגלם שמהווה איום על העסק?

  • האם ישנה טכנולוגיה חדשה בשוק שיכולה לסכן את העסק?

  • האם העסק מסתמך על ספק אחד בלבד?

  • האם העסק מסתמך על לקוח עיקרי אחד?

איך מפתחים אסטרטגיה מתוך ניתוח ה SWOT?

ברגע שרשימת ה SWOT מוכנה אפשר לקבל החלטות לגבי אסטרטגיה קצרת מועד ואסטרטגיה ארוכת מועד של העסק המשפחתי.

 

ניתן להשתמש במסקנות המתקבלות מהאנליזה שהתבצעה בכמה דרכים:

התאמה בין חוזקות להזדמנויות: חזקות החברה ישמשו לניצול הזדמנויות חיצוניות.

לדוגמא, אם יש בידי העסק פטנט (חוזקה) ואני מזהה הזדמנות לפריצה בשוק בחו"ל אזי זו יכולה להיות התאמה בין חוזק להזדמנות.

התאמה בין חולשות להזדמנויות: שיפור חולשות פנימיות בחברה לצורך ניצול הזדמנויות.

לדוגמא, העסק מייצר ברגים מיוחדים למערכות הידראוליות, אלא מה? כעת מחלקת השיווק היא נקודת אכילס של העסק וייקח זמן עד שפעילותה תתאושש. שיתופי פעולה עם משווקים אחרים לאותן מערכות מהווה שיתוף פעולה אסטרטגי שנותן מענה בתחום בו החברה "חלשה" יותר. החברה הופכת "חולשה" להזדמנות להרוויח.

התאמה בין חוזקות ואיומים: ניצול חוזקות החברה בעת התמודדות עם איומים.

לדוגמא, החוזק של העסק הוא בנאמנות האנשים לבעלי העסק ולעסק עצמו. קשה מאוד למצוא בשוק אנשים מיומנים ונאמנים כמותם. גם אם מגיע איום כמו מיתון במשק, העובדים לא מפוטרים אלא בדרכים יצירתיות מצליחים להקטין עלויות (אולי על ידי הקטנת שכר לתקופה קצרה / הקטנת עלויות של חופשות וכו) ולשמור על הקיים עד יעבור זעם, וזאת מבלי לגרום לסכסוכים וכעסים בקרב העובדים.

 

התאמה בין חולשות לאיומים: שיפור החולשות כדרך להתמודדות או למזעור האיומים.

לדוגמא, אחת החולשות היא חוסר ניסיון מקצועי בתחום מסוים כאשר האיום על העסק היא כניסתו של מתחרה רציני לשוק. אני יצרנית של גרביים ויש לי חולשה בקניית חומרי גלם זולים וטובים, אני קונה בדרכ חומרי גלם טובים אך יקרים. אם נכנס מתחרה אין זה אומר לוותר על המוצר, אלא לפתח מומחיות לרכש טוב יותר ממה שהיה עד כה.

המלצות לביצוע

בעסק קיים – אחת לשנה, לפני הכנת התקציב השנתי, מומלץ לערוך ניתוח SWOT. גם אם אתה בעל עסק קטן, תגייס אנשים שאתה סומך עליהם לצורך המשימה החשובה הזאת. זה יכול להיות הצעד שיקפיץ את החברה שלך כמה צעדים קדימה.

 

בעסק חדש – ניתוח SWOT הכרחי כחלק מהתוכנית העסקית של היזמות . זהו תהליך שיכול ללמד רבות את היזם איפה כדאי להתמקד, ומה סדר הפעולות הרצוי כדי להתניע את היזמות.

 

בהצלחה!

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

מדריך ניהול עסק משפחתי במתנה!

כתבתי עבורכם את המדריך כללי זהב לניהול עסק משפחתי מצליח.

במדריך תמצאו המלצות מועילות וישימות, כללי זהבשייסייעו לכם לקדם את העסק המשפחתי שלכם צעד אחד קדימה. 

  • כלים פרקטיים היחודיים רק לעסקים משפחתיים.

  • כלים המשלבים בין המשפחה לעסק בצורה מיטבית.

  • אילו מכשולים עלולים להופיע כאשר דור ההמשך נכנס לעסק, ומה אפשר לעשות כדי להתגבר על כך.

  • ועוד המלצות רלוונטיות.

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef