pixabay

דף הבית  >  מרכז ידע  >  הורשה והמשכיות > חמשת השלבים

עסק משפחתי: 5 השלבים להעברת העסק לדור הבא

עסק משפחתי, כמו כל עסק אחר, נבנה בעמל רב. אם נקשיב לסיפור הצלחתה של החברה שטראוס- עלית או לסיפור הצלחתה של אורמת – טכנולוגיות או של חברת סנו (ועוד רבים אחרים) נגלה שהמייסדים עמלו רבות והתמודדו לאורך כל חיי החברה באתגרים לא פשוטים, מתוך רצון, בין היתר, לשמור על העסק בשביל המשפחה.

אחת המטרות המרכזיות של עסק משפחתי היא להעביר את העסק לדור הבא. לא קיים רצון ראשוני למכור את עסק ולעשות אקזיט אלא להוריש את העסק כנכס לדור הבא. 

 

מחקרים מצאו כי קיימים מספר שלבים מומלצים בתכנון העברת העסק לידיהם של בני המשפחה.

שלב ראשון - הכנת העסק למעבר הבינדורי

בניית חזון עסקי הכולל משימות ויעדים על בסיס ערכי החברה.

המייסד, או בעל החברה, צריכים לראות היכן העסק יהיה בעוד 5 שנים / 10 שנים / 20 שנים וזאת כדי שמנקודה זו ניתן יהיה לגזור החלטות אסטרטגיות. זוהי בעצם תוכנית עסקית רב שנתית שנועדה לבחון היכן המשפחה יכולה להשתלב בעסק, אם בכלל, והיכן המייסד עוזב.

בנקודה זו יכולה לעלות השאלה: "5 שנים? אני לא יודע מה יקרה בעוד שנה, זה לא רחוק מדי?"

 

התשובה היא כי תוכניות הן הבסיס לתכנון עתידי וכשהמציאות משתנה אזי אפשר כמובן להתאים אותן בהתאם לשינויים שקרו, אבל מסגרת חשיבתית של כניסת דור ההמשך, יציאת המייסד מהעסק או בניית תפקיד עבורו צריכה להתבסס על תוכנית רב שנתית. אם העתיד לא ימוסגר תחת תוכנית רב-שנתית בעסק, אף אחד "מהמשתתפים" לא באמת ידע לאן פניו מועדות.

שלב שני – זיהוי תפקידים אופציונליים

בהתאם לתוכנית שתוכננה וצויינה בשלב הראשון, יזוהו אילו משרות העסק המשפחתי צריך לאייש, לדוגמא: אם קיימת תוכנית להתמודדות עם שוק תחרותי ולפריצה לשווק גם בחו"ל אז צריך לבחון האם יש מקום לקלוט לעסק איש רכש או איש שיווק לשוק הבינלאומי.

הערכה של עמדות מפתח חדשות נדרשת כדי להשיג את המטרות והיעדים של העסק על פי התוכנית העסקית שהוגדרה. במידה והתוכנית העסקית לא מציבה רף של שינוי והתפתחות הרי שעל שלב זה ניתן לדלג עליו.

שלב שלישי – קביעת יכולות ליבה ומיומנויות

בשלב זה אנו קובעים מהן היכולות והמיומנויות שיש בידי בני המשפחה בעסק.

 

זוהי בעצם הבחינה שמטרתה לשלב בין התכונות הנדרשות לתפקידים השונים עבור העסק ולבין ההתאמה או היכולות הנדרשות אצל המועמדים הפוטנציאלים מבני המשפחה.

 

יש תפקידים שעבורם נדרשים כישורי משא ומתן ויש תפקידים שעבורם נדרשים כישורי שיווק או ניהול משאבי אנוש. בשלב זה בוחנים את בני המשפחה על פי ההיכרות שלנו את כישוריהם כדי לבחון את התאמתם לתפקידים הפוטנציאלים.

שלב רביעי – זיהוי/הערכה של מועמד יורש

זיהוי יורש לעסק מהווה מטרה חשובה לעסק המשפחתי, בין אם ישנם שניים שמעוניינים בניהול הבכיר או אם רק מועמד אחד, אבל לא ברורה התאמתו לניהול העסק.

 

המייסד מכיר את העסק לפני ולפנים. כאשר דור ההמשך רוצה להמשיך את העסק מתעוררים לרוב חששות לגבי היכולות לכך, וגם התנגדויות שהתפקיד יכול לעורר בקרב בני משפחה אחרים.

 

מחקרים מוכיחים כי זוהי נקודה קריטית בהמשך חיי העסק ולרוב נופלים בנקודה קריטית זו שכן לעיתים ההחלטה מי יירש את העסק לא מונעת ממניעים מקצועיים אלא רגשיים.

עוד על קביעת המועמד לרשת את העסק ניתן לקרוא במאמר הבא.

שלב חמישי - תוכנית לפיתוח מנהיגות

לאחר השלב הרביעי שבו נבחר יורש לעסק ניתן לעבור לשלב הבא.

השלב החמישי היא תוכנית אימון אישי למועמד לרשת את העסק.

 

מהי התוכנית – זוהי בעצם תוכנית להכשרת המועמד הפוטנציאלי לרשת את העסק. ההכשרה יכולה לכלול בין היתר עבודה מחוץ לעסק, לימודי הכשרה בתחום (תואר אקדמי / לימודים מקצועיים / קורסים רלוונטים) או עבודה בתוך העסק אך בצורה מדורגת. עוד על בניית תוכנית אימון להנהגה ניתן לקרוא במאמר הבא.

רק לאחר תקופת ההכשרה ניתן יהיה להעביר את העסק ליורש המיועד.

לסיכום, העברת העסק המשפחתי לדור ההמשך היא פרויקט ארוך טווח אשר תכנון מוקפד עם חשיבה בנושא תשמור על העסק לעוד שנים רבות.

 

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef