Photo by rawpixel on Unsplash

דף הבית  >  מרכז ידע  >  ניהול עסק משפחתי > שיפור המוטיבציה

כיצד ניתן לשפר את המוטיבציה של בני דור ההמשך בעסק המשפחתי?

כשסיימתי תהליך ייעוצי באחד מהעסקים המשפחתיים אותם ליוויתי, אמר לי אחד הבנים בשיחת הסיכום כי 'עכשיו יש לו יותר מוטיבציה להגיע לעבודה מאשר קודם לכן'. נכון, זה תמיד נחמד לקבל מחמאה, זה מחמם את הלב ובעיקר משמח שההכוונות שלך עובדות ותורמות, שלא היו לחינם. אבל כשמדובר באישיות שלי זה אף פעם לא יכול להישאר שם. אף פעם. כי אני תמיד אוהבת לשאול עוד שאלה אחת קטנה: למה?

 

למה הוא מרגיש כעת שהוא מגיע לעסק עם יותר מוטיבציה?

למה יותר נעים לו להגיע לעסק?

למה יש לו עכשיו יותר רצון להתמודד עם האתגרים של העסק?

 

אני מניחה שיש כמה אלמנטים שחברו יחדיו לתחושות שהרגיש, אך אם אני מזקקת את כל המרכיבים כדי לתמצת לכדי נושא אחד ראשי ומרכזי שרלוונטי לעסק הזה, הרי שהתשובה טמונה בשיתוף במשפחה.

 

אסביר...

 

מדובר בעסק משפחתי שבו שני ההורים ניהלו את העסק. האבא היה אחראי על הניהול הכללי הכולל גם שיווק ומכירות של העסק והאמא על הכספים ועל ניהול העובדים. בפועל, דור ההמשך של העסק, זאת אומרת הילדים, לא היו שותפים כלל להחלטות העסקיות שהתקבלו. הם היו בעלי תפקידים ביצועיים בעסק, לא תפקידים עם סמכות ניהולית. ההתנהלות העסקית היומיומית היתה שההורים "הורידו הנחיות" מגבוה, והילדים ביצעו את מה שהורו להם ההורים. זה טוב ויפה ואולי נוח להורים אבל לא בהכרח תורם לעסק ולמוטיבציה של הילדים.

אחד השינויים שהוכנסו לעסק

אחד הכלים שהוכנסו לעסק המשפחתי כחלק משינוי התרבות העסקית היה קיומם של ישיבות משפחתיות, ישיבות בהם ניתנה לילדים האפשרות לדבר ולהשמיע את קולם. אני יודעת שלפעמים זה נשמע הזוי כי בדור שלנו לילדים תמיד יש מה לומר, אבל מסתבר שלא כך ולא בכל המשפחות. לעתים נכנסים אלמנטים של תרבות והיסטוריה משפחתית אשר מונעים מהדור הבא להתבטא בחופשיות.

 

מה קרה בפועל בעסק

גם משיחות וגם מהתבוננות מהצד שמתי לב כי הילדים של בני הזוג, בני דור ההמשך, הרגישו בטוחים יותר לבטא את מה שהם חושבים, לומר את דעתם. הם לא רק היו "עושי דברם" של ההורים כמו פעם אלא מעבר לכך. עצם שיתופם של הילדים בישיבות גרם לכמה תמורות שהועילו לעסק:

 

1. הועלו יותר רעיונות עסקיים מבעבר, כאלו שההורים לא העלו כלל ולא חשבו עליהם. איך זה יכול להיות? זה לא רק שמספר האנשים שמעלים רעיונות גדל אלא גם בגלל שפער הדורות, שנחווה לעתים כדבר מאתגר וקשה, מאפשר לעסק ליהנות מגיוון של נקודות מבט שונות ופערים אלו יכולים להביא לשפע של רעיונות.

 

2. התקיים סיעור מוחות שתרם ליצירתיות העסקית. סיעור מוחות מתאפשר ותורם לעסק כאשר כל מי שמדבר מרגיש בטוח שלא לועגים או צוחקים לדבריו אלא מכבדים אותו. יש מקום לקול שלו והוא לעיתים ממשיך את הרעיון של הקול הקודם. אני מאמינה ויודעת ששני מוחות חושבים בדרך כלל  עדיפים על מוח חושב אחד ולכן סיעור זה הוא תרומה חיובית לעסק.

 

3. יותר מזה, בני דור ההמשך הרגישו שיש להם ערך, שיש להם תרומה לעסק. הם לא רק עושי דברם של ההורים אלא בעלי ערך. מי שמרגיש בעל ערך בעסק או בכל מקום שהוא נמצא בו תורם בדרך כלל הרבה יותר ממה שהוא מתבקש. התחושה הטובה מאפשרת לו להשקיע מעבר למה שנדרש במקום שבו מעריכים אותו ולא מזלזלים בו.

אז מה תפקידם של ההורים, בעלי העסק, במצבים שכאלו

התעניינות בדעתם של הילדים מעלה את קרנם של הילדים מעבר למה שההורים מצפים. ההתיחסות אליהם כאל מקור לדעות, מקור לחוות דעת, נוטע בהם אמונה ביכולותיהם. התעניינות מצד ההורים יכולה להיות בשאילת שאלות כמו:

מה דעתך? מה היית עושה במקרה הזה? איך עתה ממליץ לשנות את זה? מה אתה חושב על מה שהצעתי?. לא הוראה מלמעלה, אלא שיתוף פעולה בגובה העיניים כדי לקדם את העסק.

 

בהצלחה!

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

מדריך ניהול עסק משפחתי במתנה!

כתבתי עבורכם את המדריך כללי זהב לניהול עסק משפחתי מצליח.

במדריך תמצאו המלצות מועילות וישימות, כללי זהבשייסייעו לכם לקדם את העסק המשפחתי שלכם צעד אחד קדימה. 

  • כלים פרקטיים היחודיים רק לעסקים משפחתיים.

  • כלים המשלבים בין המשפחה לעסק בצורה מיטבית.

  • אילו מכשולים עלולים להופיע כאשר דור ההמשך נכנס לעסק, ומה אפשר לעשות כדי להתגבר על כך.

  • ועוד המלצות רלוונטיות.

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef