Image by Johannes Plenio

דף הבית  > התפתחות אישית > כיצד שומרים

כיצד שומרים על יציבות כשהמציאות מתערערת?

רובנו מעדיפים חיים יציבים, חיים של שגרה ברורה וקבועה. השגרה מסמלת לנו משהו יציב, כזה שאנחנו יכולים להישען עליו. אבל החיים, כמו החיים, מכינים לנו לפעמים הפתעות ושינויים גם מבלי שביקשנו, כאלה שמערערים את האדמה עליה אנחנו דורכים. הם יכולים לבוא בתחומים שונים כמו, במשפחה, בבריאות, בזוגיות, בפרנסה ובעצם בכל תחום שהאדם נמצא בו. כדי להבין קצת יותר את משמעות ההפתעה עבורנו ומה ניתן בכל זאת לעשות כדי להגן על עצמנו אנחנו נניח את המקרה הבא.

 

נניח לדוגמא שאנחנו עובדים במקום עבודה כבר שנים רבות. צברנו מוניטין, יצרנו קשרי עבודה וחברות טובים. אנחנו נהנים משכר טוב ומתנאים סוציאלים מצויינים. לא הכל מושלם במקום הזה אבל למדנו לחיות עם חוסר השלמות הזו. החיים זורמים להם די בנועם, ללא הפרעות מיוחדות. עתה נניח כי חל שינוי דומיננטי במקום העבודה. נכנס מנכ"ל חדש שמחליף את הקודם, שיצא לפנסיה. יחסי העבודה עם המנכ"ל הקודם היו מצויינים, היתה כימיה והערכה של שני הצדדים. נהננו לעבוד ביחד. אבל עם המנכ"ל החדש הדבר שונה לגמרי. היחסים אינם תקינים כלל. קיים מתח תמידי וחוסר הבנה על כל פעולה שאנחנו עושים. כל אלה גוררים תחושה של חוסר שביעות רצון משני הצדדים וגם איומי פיטורין ועוד תופינים דומים.

 

התחושה במצבים כאלה היא איומה. שיחות אישיות לא שיפרו את המצב ויש תחושה שהמצב רק הולך ומחמיר. המנכ"ל לא מתוכנן לעזוב ומתחילה לחלחל המחשבה כי להמשיך לעבוד בתנאים אלו לא יועיל לבריאות הנפשית וכדאי להתחיל לבדוק אפשרות של יציאה מחוץ לחברה.

תחושת ערעור וחוסר יציבות

כשאנחנו לא בטוחים במקום שאנחנו נמצאים בו, העולם לפתע מקבל גוונים מפחידים ומאיימים. הדבר שהיה בטוח עד עכשיו הופך בן רגע ללא בטוח ולא יציב. בחלק מהמקרים גם בלי אפשרות לצפות את זה מראש. הרצון הראשוני הוא להיכנס מתחת לשמיכה, מלווה בתפילה פנימית, שאיכשהו הדברים יסתדרו מעצמם. אבל גם משהו בפנים אומר לכם שכנראה הסתיים כאן פרק בחיים. הדברים לא יחזרו להיות כמו שהיו קודם לכן. משהו קרה. משהו ששינה אצלכם את העולם ועכשיו צריך ללמוד איך להתנהל בתוך המציאות החדשה המתהווה עם הזמן.

 

לחפש את היציבות במקומות אחרים

בדוגמא שלנו, מקום העבודה הוא זה אשר מאבד את היציבות, אבל עדיין קיימים חלקים אחרים בחיים שהם יציבים. לא הכל מתערער בבת אחת. קשרי המשפחה, קשרים חברתיים, יציבות פיננסית או זוגית. אלו נשארים יציבים. איי היציבות הללו יכולים לשמש משענת ותמיכה עבור מה שכבר מאבד מיציבותו. הישענות עליהם מסייעת לעבור את התקופה הלא פשוטה בשלום.

הישענות, הכוונה, לשתף, לספר, לדבר, להתייעץ, לשמוע ראיה אחרת של הדברים ולא רק את ראיית הדברים שלי. לפרוק מתחים וחרדות אצל מי שאפשר לשוחח איתו כרגע, רק כדי להקל ולו במעט בתחושת הכבדות שהתווספה בחיים.

 

גלים בים

החיים בעיני משולים לגלים בים. יש פעמים שהים רגוע ויש שהים סוער. יש תקופות שהחיים שקטים ורגועים, הדברים מתנהלים על מי מנוחות, ויש מידי פעם סערות וגלים גבוהים.

 

אחת ההמלצות לשחיה בים כאשר הגלים גבוהים היא לקחת תנופה ובתנועה תת מימית בחזה בתוספת בעיטות בחתירה להיכנס מתחת לזרם. הפער בין הים סוער לבין שחיה מתחת לזרם הוא משמעותי. כמובן שיש לקחת מספיק אוויר לפני כן. הורדת הראש היא סוג של הגנה פנימית שעוזרת לנו לשמור על הקיים בצורה שלא מאבדת אנרגיה עד אשר נתחזק שוב.

 

אם נחזור למקום העבודה כדוגמא. ככל הנראה אין כמיה או שיתוף פעולה עם דמות סמכותית בחברה כמו המנכל. התנגדות לדרכי פעולתו יכולה רק להחמיר את המצב שלנו וזה לא ישרת את האינטרסים שלנו. לעומת זאת, אם נשמור על שקט ונעשה את הנדרש מאיתנו ללא כניסה מכוונת לעימותים נוכל לצלוח את התקופה הקרובה עם מינימום "פציעה" מבחינתנו.

 

הערכות לשינוי הבא

החברה שלנו מעודדת לשינוי אבל שינוי ללא יצירת תשתית מזכיר לי קפיצת ראש לבריכה מבלי לבדוק האם יש בה מים. כל שינוי כדי שיצליח דורש הערכות ולכן לא עוזבים את המקום הרעוע אלא אוזרים כוחות ונעזרים בתומכים ומתחילים לתכנן את השלב הבא.

לפעמים המתנה יכולה להיתפס כתקיעות אבל זה לא מדויק. המתנה היא צבירת זמן עבור היערכות לשלב הבא. אין עוררין כי כשמדובר באלימות פיזית או מילולית צריך לעזוב מיד. אלימות שורטת את הנשמה ומשאירה צלקות לעוד שנים רבות לאחר מכן.

תכנון השלב הבא נותן תקווה וחיים לאדם גם אם המציאות כרגע מראה שהמצב לא טוב. החלומות שנרקמים במוחנו בעצם גורמים לנו להיות-לא-להיות במציאות הקיימת וכבר לתפור את סיפור המציאות הבא.

 

כיצד לתכנן את השלב הבא?

תכנון לא מתרחש ביום אחד, הוא דורש היערכות וחשיבה לפני הביצוע. בדוגמא שלנו יש חוסר שביעות רצון בגלל שינויים פרסונלים בעבודה שמחייבים כנראה איזושהי עזיבה. 

יש אפשרות להתחיל לחפש מקום עבודה אחר באותו המקצוע. ההערכות והתכנון במצב שכזה יהיה בעדכון קורות החיים ובשליחתם למקומות עבודה רלוונטים תוך כדי שאני ממשיכה לעבוד במקום עבודה הקיים עד אשר אני אמצא משהו אחר.

האפשרות השניה והיותר מורכבת היא לחשוב על מסלול אחר, שינוי אחר, אולי הזדמנות לקפיצת מדרגה שנוצרה בגלל שמקום העבודה כבר לא רלוונטי לי.

אם ניקח לדוגמא את מקום העבודה שמתערער. הייתי בודקת מה כבר אספתי וצברתי עם השנים. מה נמצא באמתחתי ומה כבר יש לי בביטחון אצלי. אם אני שואפת להגיע למקום עבודה אחר וטוב יותר אבדוק האם אני זקוקה לעוד הכשרה, לימודים, קורסים, או אולי אימון שיעניק לי ביטחון עצמי במקום החדש. לעיתים נדרשות כמה שיחות עידוד מהמשפחה או מחברים כדי להגיע למקום טוב יותר.

 

פרידה מהמקום הקיים

גם אם המקום הקיים לא טוב לנו או שעומד להסתיים עבורנו הוא ליווה אותנו תקופה מסוימת והפך לחלק משגרת חיינו וסיום כמו כל סיום הוא לא פשוט. הצהרות שמחה הן אפשריות אבל לא להיבהל אם פחד, שיתוק או אפילו הלם ועצב מלווים אותנו שם. זה חלק טבעי כי משהו בנו נשאר שם במקום הזה ולא הולך איתך יותר.  העצב הוא על הפרידה מהזכרונות הטובים שישארו במקום.

 

בהצלחה!

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

הרשמה לקבל עדכונים

 

  2020 - Hedva Yosef

ד"ר חדוה יוסף

ייעוץ לעסקים משפחתיים

נייד9039990 - 054