דף הבית  >  מרכז ידע  >  ניהול עסק משפחתי > כיצד לקדם

כיצד לקדם את העסק בתקופות של

משבר כלכלי עולמי

כמו שאביב, קיץ, סתיו וחורף הם שלבים טבעיים ושונים במעגל השנה כך האטה כלכלית היא שלב טבעי במעגל החיים. כמו שכל עונה מאופיינת יש את מזג אוויר האופייני לה, כך ניהול עסק בזמני האטה יכול להציב אתגרים ייחודיים לעובדים ולבעלי עסקים.

 

בדרך כלל נמצא שתי תגובות עיקריות של בעלי עסקים בתקופה זו.

 

האחת, פיטורים נרחבים וקיצוצים רוחביים, מעבר למצב של הגנה והישרדות. למעשה, רוב החברות נוקטות בטקטיקה זו, בעיקר כדי למזער הפסדים ולשרוד את התקופה ה"רזה". עם זאת, תגובה כזו עלולה, בסופו של דבר, לפגוע ביכולתם להתמודד ביעילות גם לאחר שהמשק יחזור למצב תקין.

 

השניה, הם מתכוננים להאטה אבל לוקחים זאת גם כהזדמנות להמציא את עצמם מחדש, ממש כמו שקורה לנו בחיים האישיים. בתקופות טובות נתעלם בדרך כלל מפגמים או מנקודות שדורשות שיפור ונמשיך בשגרה. רק כאשר הדברים מתחילים להשתבש נפנה זרקור לנקודות אלו ונטפל בהם כדי לשפר את החיים. אותו תהליך קורה גם בעסקים. עם זאת, אנחנו מוצאים שפחות מעשרה אחוזים מהעסקים נוהגים בגישה זו. מי שנוהג כך לא רק מצליח לצמוח בתקופות של האטה אלא יוצא חזק יותר כאשר התנאים הכלכליים מתחילים להתייצב.


אני רוצה להביא בפניכם כמה דרכים ל"נצח" את ההאטה ולהתעצם כאשר הכלכלה מתאוששת:

שליטה על תזרים המזומנים

בזמנים של עליה במכירות וברווחים נקפיד פחות על הוצאות. זה לא שהכסף מבוזבז לריק, זה לא שאין בקרה, אבל היא פחות הדוקה ויותר גמישה. אם בזמנים לחוצים נשווה מחירים ונתמקח על המחיר בניהול מו"מ קשוח, הרי שבזמנים של נוחות כלכלית לא בהכרח שנעשה זאת. אז למה הכוונה בשליטה על המזומנים? זו הבקרה על הכספים, זו החשיבה המבוקרת האם ההוצאה הבאה היא באמת נחוצה או שמא זוהי הוצאה שאני רגיל אליה אבל לא בהכרח נחוצה?

אבל יותר מכך, שליטה ובקרה על תזרים המזומנים אינה קמצנות אלא יעילות. בחינה מדוקדקת היכן ישנם "עודפי שומן" בעסק. הוצאות שאפשר להדק בזמנים לא פשוטים כדי שהכסף ילך לאותם מקומות אשר מייצרים הכנסה יותר מאשר מוציאים כסף.

תן ללקוחות סיבות לקנות ממך

הורדת מחיר בזמן ההאטה הכלכלית היא טקטיקה נפוצה אבל בסבירות גבוהה שגם המתחרים יזילו את המחירים. לעתים קרובות הלקוחות עצמם לא מבדילים בין המוצרים השונים בשוק בו כל המתחרים מציעים הצעות כמעט זהות. לכן אם מתמקדים בשיפור חוויית הלקוח באמצעות שירות  לקוחות אדיב, זמינות, ואיכות המוצר, כי כבר תצליח להשיג נתח שוק ולקוחות נאמנים. זאת אומרת, שירות לקוחות אדיב זה מחויב המציאות, על אחת כמה וכמה נהדק את החשיבות בזמנים הללו.

 

נוכחות מקוונת יעילה

צוות מכירות של עסק לא יכול להגיע לכל מקום ולהישאר זמין 24/7. האתר והנוכחות ברשת ובמדיה החברתית יכולים להיות נוכחים בכל מקום כל הזמן. הם פועלים כשגרירי המותג של העסק. הם עוזרים לבנות קשרים עמוקים עם הלקוחות ומביאים לקוחות חדשים שצוות המכירות לא ידע על קיומם. הם מסייעים לעסק להשיג נתח שוק במגרש המכירות המסורתי עוד לפני שאיש המכירות הציג מצגת. החוויה שתעניק להם שם יכולה להשפיע ישירות על נתוני המכירות.

 

עם התקדמות הטכנולוגיה הדיגיטלית חברות לוקחות את זה צעד אחד קדימה. בעוד שקודם לכן חיכו שהלקוחות יבואו אליהם ברשת, כעת הם מגיעים ישירות ללקוחות באופן יזום. הם עושים כל מאמץ להבין ולעקוב אחר ההעדפות של לקוחותיהם ומציעים פתרונות מותאמים למילוי צרכים אלה. הם נשארים מחוברים ללקוחות באמצעות נוכחות מקוונת, אפליקציות ואפילו גאדג'טים כדי לשפר את החוויה.

 

עם זאת, גם כיום לרוב החברות יש אתר שעודכן לפני שנים כדי להראות נוכחות מקוונת. זה לא עוזר להם להגביר את המודעות למותג או להשיג ​​נתח שוק. נוכחות מקוונת שיכולה לתקשר באופן יעיל את הצעת הערך של המותג היא חובה בעולם הדיגיטלי של ימינו. אסטרטגיה דיגיטלית טובה היא שילוב של תוכן איכותי, אופטימיזציה לקידום אתרים וקמפיינים בתשלום. זה עוזר להניע יותר לקוחות לעבר העסק שלך בזמנים של האטה ואפילו לאחר מכן - בעלות נמוכה יותר ממה שמשולם לאנשי המכירות.

בסיס לקוחות חדש

לעסקים קטנים - בינוניים רבים יש בסיס לקוחות יציב אבל הם לא עושים הרבה כדי להגדיל אותו. על פניו הם מציינים את חוסר יכולתם להתמודד עם בסיס לקוחות גדול יותר או אומרים שהם מסתפקים במספר הלקוחות הנוכחי. בעולם של שינויים גדולים בהעדפות הלקוחות או בתקופות בהם קיימת האטה בכלכלה, אם העסק לא מוסיף לקוחות חדשים הוא נמצא בסיכון. אי הוספת לקוחות חדשים מקטינה אוטומטית את נפחו. האטה בפעילות הכלכלית יכולה להיות זמן טוב להתחיל לבדוק דרכים להוסיף לקוחות חדשים שוב ושוב, אם במיקוד ללקוחות מסוימים שנמצאים כעת אצל המתחרים או אפילו לפתח שוק חדש לחלוטין.

להגביר את הפיתוח

אפל החליטה להשקיע יותר באופן משמעותי במו"פ בשנת 2019. הם רוצים לצאת חזקים יותר מהמתחרים שלהם כאשר הכלכלה העולמית תתאושש. לא לכל חברה יש את המותרות לשבת על ערימת מזומנים כמו שעומדת לרשותה של אפל, אך השקעה במו"פ במהלך ההאטה היא אסטרטגיה יעילה ומוכחת. מחקרים רבים הסיקו כי מספר מצומצם של חברות שהשקיעו במחקר ופיתוח של מוצרים חדשים או גרסאות אחרות למוצרים קיימים במהלך ההתמוטטות הפיננסית של 2007-08 לא רק שהצליחו לצמוח גם במהלך ההאטה, אלא העמידו את עצמן כצומחות לאחר מכן.

הזדמנויות במקום מכשולים

בעלי עסק מצליחים יפתחו את עינהם לרווחה כדי לראות בבעיות אמצעי ליצירת פתרונות, כדי לרתום את מה שקיים כבר בעסק להתקדמות. היזמים המצליחים ביותר מרחרחים הזדמנויות, בודקים, ומבצעים בפועל ביעילות רבה יותר.

רוב ההזדמנויות "מתחפשות" לבעיות. הן מתחילות כצורך שמתגלה, כבעיה, ובעל העסק נכנס ומספק את הפתרונות הנכונים לבעיות אלו. ובעיות, כמו שאתם יודעים, קיימות תמיד. ברגע שמזהים הזדמנות פוטנציאלית, זה הרי רק ​​עניין של ביצוע, מינוף הכישורים הקיימים להבאת הפתרון.

להזדמנות יש בדרך כלל חלון זמן בו צריכים להיות מהירים אבל להימנע מעבודה לקויה. מהירות יכולה לגרום לטעויות גדולות וזו דרך בטוחה להיכשל. "חיתוך פינות" היא דרך בטוחה לספק מוצר או שירות חלקי ולהוביל לאי שביעות רצון לקוחות או לבעיות משפטיות.

בהצלחה!

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

מדריך ניהול עסק משפחתי במתנה!

כתבתי עבורכם את המדריך כללי זהב לניהול עסק משפחתי מצליח.

במדריך תמצאו המלצות מועילות וישימות, כללי זהבשייסייעו לכם לקדם את העסק המשפחתי שלכם צעד אחד קדימה. 

  • כלים פרקטיים היחודיים רק לעסקים משפחתיים.

  • כלים המשלבים בין המשפחה לעסק בצורה מיטבית.

  • אילו מכשולים עלולים להופיע כאשר דור ההמשך נכנס לעסק, ומה אפשר לעשות כדי להתגבר על כך.

  • ועוד המלצות רלוונטיות.

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

  • jordan-ladikos-62738-unsplash com.jpg

    כיצד נפתור דילמות ניהוליות בעסק משפחתי?

  • Signing a Contract

    7 הנקודות העיקריות באמנה משפחתית

  • achievement-3390228_1920 COM.jpg

    למה צריך יועצים לעסקים משפחתיים?

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

הרשמה לקבל עדכונים

 

  2020 - Hedva Yosef

ד"ר חדוה יוסף

ייעוץ לעסקים משפחתיים

נייד9039990 - 054