Photo by Giulia Bertelli on Unsplash

דף הבית  >  מרכז ידע  >  תקשורת וקונפליקטים > לא הכל אישי

עסק משפחתי: לא הכל בהכרח אישי

בכניסה לעסק משפחתי יתכן ותעלה תחושה שכל הדינמיקה ומערכת היחסים כאן היא על בסיס אישי

למה הכוונה? כשנפתח ונביט על הדברים עלולה להיווצר התחושה שהסכסוכים הם על בסיס אישי, לא בהכרח מקצועי. עלולה להיווצר התחושה שמערכת היחסים בנויה לעיתים שלא משיקולים עסקיים אלא אישיים גרידא.

הרי עסק משפחתי מבוסס על משפחה בעלת היסטוריה משותפת, חוויות משותפות, שלא בהכרח היו תמיד נעימות ושמחות.

מדובר גם באוסף של אנשים עם תכונות אופי שלא תמיד מתיישבות עם תכונותיהם של האחרים ולכן נוצרים הסכסוכים המשפחתיים.

אבל האם זה באמת כך? האם הכל על בסיס אישי? או שמא מבנה העסק המשפחתי הוא כזה שבהכרח מייצר מצבים של ניגוד והתנגדות.

 

עסק רוצה להרוויח

עסק משפחתי הוא קודם כל עסק שצריך לפעול ולהרוויח. לא משנה איזה עסק נבחן עכשיו, סיכוי סביר כי נמצא פער של ניגוד אינטרסים בין היצור לשיווק, או בין השיווק לכספים.

היצור, לדוגמא, רוצה זמן לייצר כדי להבטיח איכות של המוצר מבלי שילחיצו אותו. השיווק, מנגד, רוצה למכור וכמה שיותר.

 

קונפליקטים על בסיס זה של מתח בין המחלקות לא נובע מעצם היותנו משפחה בתוך עסק, או מתכונה כזו או אחרת באישיות של מי שנמצא בכל אחת מהמחלקות, אלא מעצם היותנו מנהלים עסק וככזה גם ויכוחים וקונפליקטים כאלו עלולים לצוץ מדי פעם.

 

אלו בעצם מצבים שבהם כדאי יהיה לבדוק את תהליכי הייצור בצורה טובה ויעילה, בחינה אשר תסייע לנו להוריד את מפלס המתח בין המחלקות ולבנות מערכת הבנות וקשרים.

 

פער הדורות

קיים פער של דורות בין הורים וילדים. זהו פער של 25-35 שנים בממוצע אשר מביא עימו גם תפיסת חיים אחרת.

 

פערים אלו יכולים להתגלות בשימוש בטכנולוגיה, או ברצון להתחדש מול הרצון להישאר עם מה שיש. אבל לא רק. דור ההורים הוא מטבעו שומר את הקלפים קרוב לחזה ומגן על המשפחה בעוד שככל שהדורות צעירים יותר אנו מזהים את השפעת הרשתות החברתיות על הרצון לשתף, לחשוף, להראות ולהציג. לא לשמור בפנים. זהו פער עצום בתפיסת העולם שלא נובע בהכרח מקווי אישיות שונים אלא מהעובדה הפשוטה שהאנשים הללו נולדו בתקופות שונות.

מחקרים מראים שחלק מבניית האישיות שלנו במקום העבודה מושפעת מהדור אליו נולדנו. מכאן שאין טעם לומר "אבא שלי ריכוזי" או "אבא שלי שומר הכל לעצמו", זה לא בהכרח תכונותיו שנולד עימן כמו הדור והסגנון שהוא נולד אליו.

 

מיקום במשפחה

מחקרים מוכיחים שהמיקום שלך במשפחה מעיד הרבה על הסיכוי שתשא אופי בעל תכונות מסוימות.

 

לדוגמא, אם נולדת בכור, יאמרו מחקרים, קיים סיכוי סביר שתהיה אחראי ורציני יותר בתפקידים שתישא. שאפתן ובעל רצון להגיע למקומות גבוהים בקריירה, אבל גם שמרן, המחפש יציבות.

 

לעומת זאת, אם אתה ילד סנדוויץ, יהיו בך לרוב כישורים חברתיים, כישורי משא ומתן, הפן החברתי יהיה חזק וחשוב יותר מכל אחד אחר, יחד עם זה גם אדם אמביציוני ומכוון מטרה.

 

אם אתה בן הזקונים במשפחה, ובכן, המחקרים מעידים כי תהיה בעל אופי הרוצה לרוב להינות מהחיים, יצירתי מאוד ובעל חוש הומור וקסם אישי. אבל יחד עם זאת גם מרדן ובעל נטייה להרפתקאות, ללקיחת סיכונים, לחוסר זהירות ולקריירה לא יציבה.

 

כך יוצא שאם יעבדו אחים בעסק משפחתי שאינם זהים בהיררכיה המשפחתית (בכור מול ילד סנדוויץ לדוגמא) יתכן ויווצרו מחלוקות שמקורן בפער ההולדה ולאו דווקא על בסיס אישי.

מכאן, אני מציעה לבחון קונפליקטים ומצבי סכסוך ודינמיקה משפחתית בעסק לא רק ברמה האישית אלא ברמה נוספת. יתכן ורמה זו תתן לנו כלים כיצד לפתור זאת.

 

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef