דף הבית  >  מרכז ידע  >  שינוי ופיתוח ארגוני > מהו תפקידו של יועץ ארגוני בעסק

מהו תפקידו של יועץ ארגוני בעסק

אתם יודעים מה החלום של רובנו?

החלום הוא להיות מי שאנחנו רוצים להיות. ​כל אחד בתחומו.

יש מי שרוצה להיות עורך דין או רופא, ויש שרוצים להיות אומנים או מאמנים או כל דבר אחר.

בפנים בפנים אנחנו יודעים מה החלום שלנו ולשם אנחנו שואפים.

לא תמיד זה מצליח כי יש הרבה מאוד אתגרים נוספים בדרך, אבל זה החלום. ועוד משהו, בפנים בפנים אנחנו גם יודעים שאם נממש את זה אז נחווה אושר, אושר טוב.

 

עכשיו את אותו המבט ואת אותה המסקנה נפנה לעסק

הטענה היא כי עסק שמממש את הפוטנציאל העסקי שלו בתחום שלו, או בעברית פשוטה, משתמש בכל המשאבים שיש לו בצורה יעילה וטובה, גם ירוויח כסף, וגם תהיה בו אווירה עסקית טובה. בדיוק כמונו כבני אדם.

מה יקרה בפועל? גידול ברווחים, יכנסו יותר הזמנות, תהיינה יותר מכירות, ומאידך גם לעובדים תהיה המוטיבציה להגיע לעבוד בו.

אבל רגע, פוטנציאל עסקי? מה זה בכלל.

כאן אני רוצה לעשות אתנחתא קצרה ולהסביר למה הכוונה, כי זו מילה שמשתמשים בה הרבה ואולי זה המקום גם להרחיב מעט.

 

פוטנציאל עסקי

כמו שפתחתי ואמרתי קודם לכן, המטרה הראשונה של כל עסק היא להרוויח כסף, ועדיף שהרווחיות על פני השנים תהיה במגמה חיובית. זאת אומרת, שלא תהיינה קפיצות של פעם מרוויח ופעם מפסיד אלא מגמה חיובית עולה.

יחד עם זאת אל לנו לשכוח את תחושת העשייה המשותפת. גם האווירה העסקית כדאי שתהיה תוך שיתוף פעולה והדדיות בין העובדים, ללא שנאה, קנאה וכעסים. כי אין מה לעשות, עובד שמגיע למקום העבודה וטוב לו, יעבוד בהכרח טוב יותר.

 

אז בעצם, מימוש הפוטנציאל העסקי של העסק הוא היכולת של בעל העסק לשפר את העסק, להתקדם ולהתפתח בכל תחומי העסק כך שיהיה רווחי בסוף שנה.

נשאל איך עושים זאת?

על ידי תכנון. אי אפשר להתקדם בעסק אם הנושאים המהותיים בעסק לא תוכננו ברמת מטרות ויעדים. אם לא נתכנן זה פשוט לא יקרה.

המשמעות היא שאנחנו נדרשים להציב ​מטרות עסקיות ותוכניות מפורטות ולהתקדם לעבר מטרות אלו. 

 

אבל מה קורה לבעל עסק שלא פועל בצורה כזו?

אפשר לומר עליו שהוא לוקח סיכון עסקי, כי עסק שלא מממש את הפוטנציאל העסקי שלו, בסבירות גבוהה שהוא לא יחזיק מעמד זמן רב.

השינויים בעולם העסקי הם כה גדולים ומהירים שאי אפשר לעשות היום את מה שעשית אתמול.

 

השינויים מחייבים אותנו לחשוב מהר, לחשוב אחרת, ולבדוק היכן העסק עוד יכול להשתפר ולהשתנות כדי להדביק את הקצב.

 

כאן, בדיוק בנקודה זו, נכנס היועץ הארגוני, מי שהוכשר להיכנס לעסק ולפתח תוכניות כדי להפוך אותו לעסק בריא ורווחי.

מהו תפקידו של יועץ ארגוני?

יועץ ארגוני הוא אדם שנקרא לעסק, בין אם מדובר בתאגיד גדול או עסק קטן, כדי להעריך כיצד העסק עובד ולהמליץ על שיפורים במקומות שמיועדים לכך.

יועץ ארגוני יכנס לעסק כאשר זה צריך לבצע שינויים אשר נועדו לשמור על העסק ולשפר מצב קיים. אנחנו נמצא כי יועצים אלו הם לעתים קרובות משכילים בתחום העסקי ויש להם ניסיון בתפקידי ניהול.

למה להכניס איש חיצוני לעסק? כי הוא מביא גישה אוביקטיבית לעסק, אין לו מעורבות רגשית במה שקורה בעסק ולכן המלצותיו תהיינה נטולות אינטרס אישי.

ישנם הרבה מאוד כלים שמשמשים יועצים ארגוניים לצורך התהליכים בעסק. הכלים שאני מציגה כעת מתייחסים בעיקר לפן התפעולי של העסק בלבד כאשר קיימים נושאים נוספים מעבר לכך.

 

הדבר הראשון וההכרחי היא הערכה ארגונית

באמצעות תצפיות וראיונות עומק, ובמידת הצורך גם עיון בדוחות יצור או דוחות כספיים, היועץ הארגוני מנתח את העסק, מאבחן אותו, ומגיש בסיום האבחון דו"ח הערכה של העסק שכולל בין היתר את מצב העסק נכון להיום ואת הערכתו לגבי הפעולות הנדרשות כדי לשפר את המצב.

ההערכה של היועץ עשויה להצביע על מספר אתגרים בעסק שיש להתמודד עמם כדי לשפר את המצב הקיים.

מעבר לכך, היועץ בכתיבת הדוח אמור להמליץ על מספר פתרונות אפשריים כדי לשפר את המצב. 

 

דוגמא ראשונה, שינויים באופן ההתנהלות הקבוע

יתכן וחלק מהמלצות לשינויים אפשריים יהיו בנוהלי עבודה, הגדרת תפקידים, שינויים של סמכות ואחריות בקרב העובדים.

המצב כיום בנושא יוצר התנגשות של תפקידים מצד אחד ונושאים חשובים נופלים בין הכסאות מאידך. סדר של הגדרות תפקידים וסמכויות יכול לפתור סוגיה זו.

דוגמא שניה, בניית צוותים

ישנם מצבים אשר בהם נדרש לבנות צוות עובדים מגובש כדי שזה יקדם את העסק. מתי נמצא המלצה שכזו? כאשר אין תקשורת טובה בין העובדים, קיים מתח מתמיד וחסרה תחושת האחדות.

שימוש בשיטות נלמדות בתכנון ארגוני יאפשרו הטמעת מיומנויות לבנייה וגיבוש של צוות העובדים. זה יעזור לשפר את ההרמוניה הצוותית באמצעות תקשורת בין אישית והפחתת מתח, ובכך להגדיל את הפרודוקטיביות של העסק.

 

דוגמא שלישית, ייעול תהליכים

במהלך תהליך ההערכה ניתנת תשומת לב גם לתהליכי העבודה אשר במידת הצורך מומלץ לשנות אותם כדי לקבוע תוכניות אחרות. 

מתי מחליטים לשנות? כאשר מזהים "באג" בתהליך, כמו: שלב מיותר בתהליך שלא תורם לכלום, או, שלב שמבזבז יותר מדי משאבים (מכונה איטית לדוגמא) וכו.

אפשר להשתמש במידע שנאסף בשלב האבחון כדי לזהות שיטות עבודה מוצלחות ואף לעבוד עם הצוות כדי לחזק את היישומים הללו.

אבל להדגיש את הצורך לבטל מה שלא עובד, לא יעיל, ולפתח מודלים עסקיים חדשים שיכולים לעבוד עם שיטות יעילות יותר.

 

אלו רק מקצת מהדוגמאות לתהליכים של יועץ ארגוני בעסק, קיימים תחומים רבים אשר מכוסים במסגרת עבודת הייעוץ.

איך כל זה קשור גם לעסקים משפחתיים?

עסק משפחתי כמו כל עסק אחר מתמודד עם האתגרים שיש לעסקים אחרים אבל כאן אנו משלבים גם את  המשפחה כגורם שצריך להתייחס אליו בצורה שונה בעסק המשפחתי.

מלבד האתגרים של ניהול עסק מתמודדים בעלי עסקים משפחתיים גם עם קונפליקטים משפחתיים שמשפיעים על רווחיות העסק, הגדרת תפקידים שאינה ברורה וגם העברת העסק לדור ההמשך. אלו סוגיות כבדות משקל אשר כדאי לשים עליהן את הדעת בניהול העסק.

בכל אלו משמש היועץ ארגוני ככלי מקצועי שיכול לסייע בניהול העסק המשפחתי.

בהצלחה!

 

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef