Photo by PIXABAY

דף הבית  >  מרכז ידע  >  תקשורת וקונפליקטים > רגשות שליליים

איך להתמודד עם רגשות שליליים בעסק משפחתי?

המושג 'משפחה' מתקשר אצלי בדרך כלל עם רגש, ואם לומר את האמת, אפילו עם הרבה מאוד רגש. לפעמים נדמה לי שקודם נבראו הרגשות ורק אחר כך הגיעו האנשים והמשפחות. טוני רובינס אמר באחד מהרצאותיו חובקות האולמות והאיצטדיונים ש'רגש הוא זה שמפעיל אותנו, לא השכל'. הוא צודק, אנחנו מונעים בעיקר מרגשות גם אם נדמה לנו שממש לא.

 

כשהרגשות חיוביים זה כיף. זו אהבה, זו התרגשות, זו שמחה אמיתית שבלב. זו שמחה שנותנת לנו זריקת מרץ ועידוד להמשיך, פרץ של אופטימיות. אבל רגע, זה לא נשאר שם, יש גם את הרגשות הפחות נעימים, רגשות כמו כעס, ועלבון, ושנאה, וקנאה ועוד הרבה תחושות דומות.

כשאלו עולים הם יכולים להוביל להתפרצויות זועמות וכועסות, כמו מדובר בהתנהגות ללא שליטה. או מנגד, לההתכנסות ולאיפוק, שום דבר לא פתור אבל האולקוס באמת מפתח תנאים טובים להתפתחות.

 

איך זה קשור לעסקים משפחתיים

את הנתון הבא לקחתי מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: כ 70% לערך מהאנשים העובדים במשק הם שכירים. המשמעות היא שהם יוצאים בשעות הבוקר לעבודה וחוזרים בדרך כלל אחר הצהריים. כך יוצא שרוב הזמן הם לא נמצאים בחברת משפחתם, ומשך הזמן שנשאר להם להיות ביחד עם המשפחה הוא כמה שעות ספורות עד לשעות הלילה.

 

כשמדובר בעסקים משפחתיים זה קצת אחרת, זה דומה יותר ל 24/7 ביחד, למה? כי אלו בני משפחה שבחרו לעבוד ביחד בעסק ולהיות כל היום ביחד. גם אם מדובר בבני משפחה בוגרים שכל אחד גר במקום אחר הרי שאת העבודה הם בדרך כלל לוקחים הביתה. את העבודה, את התחושות, את התסכולים, את הכעסים. הכל.

 

מהי ההמלצה המקובלת במצב שכזה ולמה היא לא תמיד עובדת

ההמלצה שגם אני ממליצה עליה בדרך כלל, אבל גם אחרים, היא פשוט: לדבר. תקשורת. לשוחח על הדברים כך שלא תישאר נקודה כאובה שלא טופלה ושאיתה הלכתם עם כאב הביתה. תקשורת זה שיחות אישיות, תקשורת זה ישיבות, תקשורת זה מיילים וטלפונים והבהרות, וגם מתן אפשרות לשאול וגם לענות. תקשורת זה לא לדבר מאחורי הגב אלא ישירות, זה תקשורת. אלא מה? ההמלצות נכונות וטובות אבל כמו כל המלצות טובות לא תמיד ניתן ליישם אותם. לא תמיד מתקיים מרחב בטוח בעסק המשפחתי שמאפשר תקשורת פתוחה, עניינית ובוטחת.

משפחות בדרך כלל נמנעות מלדבר על נקודות כואבות, הן נמנעות מלדבר על מה שמרגיז. השיחה שאמורה להתנהל ברמת בני משפחה כדי לפתור את הדברים וללבן דברים לא תמיד מתקיימת, ויותר מכך, לא תמיד אפשר באמת לקיים אותה כי קיימת התחושה שאין מי שבאמת מקשיב לי בצד השני.

 

נקודה חשובה נוספת

יש עוד נקודה חשובה ולא פחות אקוטית והיא חוסר הרצון לפתוח ולדון על נושאים רגישים.

כשאנו פותחים דיון בנושא חשוב אבל טעון ברגשות (כעס, תסכול, שנאה, מתח) אנחנו לא תמיד יכולים לצפות איך השני יגיב. ואם המדובר באח שלי או אבא שלי או כל בן משפחה אחר שמולם אני בתחושות לא טובות, אני לא ממש יודע איך הם יגיבו לכך וכאן שולט פחד מפני התדרדות של המצב. ולכן במצבים שכאלו מעדיפים רבים לשתוק ולסבול בשקט.

 

מהו ה"מחיר" שהעסק המשפחתי משלם?

כאשר עובדים ביחד והנושאים הרגישים נשארים ללא טיפול מתרחשת בעצם פגיעה כפולה: היחסים במשפחה עלולים להיפגע שכן לאט לאט נוצר ריחוק ולא קירבה. אבל גם הפעולות העסקיות נפגעות.

פעולות כמו מכירות, תיאומים, ניהול עובדים, רכש, גם הם, בגלל חוסר בתקשורת ניזוקים בסופו של דבר. מחקרים העוסקים בעסקים משפחתיים מוצאים קשר שלילי ישיר בין ביצועי העסק לבין קונפליקטים במשפחה, קשר מובהק וידוע.

 

אז מה בכל זאת אפשר לעשות?

ראשית, המלצות שהומלצו לעיל אכן מרככות את המצב ומאפשרות ניהול תקין של העסק. זאת אומרת, גם אם המצב מתוח וגם אם אתם הולכים הביתה עם בטן מלאה על המשפחה, הקפדה על קיום ישיבה שבועית או דו שבועית בעסק המשפחתי יכולה למנוע התדרדרות של המצב. יש משהו בפגישות הללו אשר יכול לעיתים להאיר באור שונה את מי שכעסתם עליו עד עתה.

 

שנית, אפשר לדבר עם אנשים שנוח לך בעסק המשפחתי. זאת אומרת, אם מדובר במערכת יחסית רגישה ולא טובה נניח בין האבא לבן אז אפשר לדבר עם האמא או עם אח נוסף שלא מעורבים ישירות בנושא. לעיתים מי שלא מעורב יכול בהחלט לעזור לגשר או גם להסביר ולהאיר את הגישה של השני.

 

שלישית, להזמין איש מקצוע מבחוץ. זה יכול להיות מי שמבין בתחום אבל לא רק. לעיתים מספיק אדם אשר אתם סומכים על יושרתו ועל האוביקטיביות שלו כדי לסמוך עליו.

 

בהצלחה!

 

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef