דף הבית  >  מרכז ידע  >  שינוי ופיתוח ארגוני > מה עושים כעובדים קשה

מה עושים כעובדים קשה והעסק לא מרוויח?

שאלתי את יעקב למה הוא חושב שהעסק שלו לא מרוויח אז הוא מיהר לקבוע:

 

"חסר מכירות וחסר שיווק, אם נמכור יותר נרוויח יותר".

 

מגע של קסם מרחף מעל המילים האלו...מכירות...שיווק, אבל אני שואלת: האם זה נכון? האם אם תמכור יותר ותשווק יותר בהכרח תרוויח יותר?

 

והתשובה לא החלטית.

 

אני לוקחת לדוגמא עסק משפחתי שקיים כבר 35 שנים, ומעסיק 70 עובדים, ולמרות האופרציה הגדולה הזו הרי שבשורה התחתונה, העסק לא מרוויח כסף. יש חודשים שבהם העסק מאוזן או חודשים שבהם בעל העסק נאלץ להביא כסף "מהבית".

 

עובדים עובדים ואין כסף, אז איפה הוא נמצא?

 

התשובה לכך נמצאת ביעילות של העסק, או במילים אחרות, כמה העסק משתמש במשאבים שלו כדי לייצר כסף.

 

נלך שלב שלב....

 

כולנו יכולים להסכים כי להיות לא יעיל זה לא רק בזבוז זמן, אלא בעיקר בזבוז של כסף.

 

למה הכוונה בחוסר יעילות בעסק? למצב בו העסק יכול להגיע לביצועים גבוהים יותר אבל בפועל לא משיגים זאת, רמת מכירות לעובד שהולכת וקטנה, מייצרים הרבה פסולת, אבטלה סמויה, חוסר מוטיבציה בקרב העובדים, לא משיגים לקוחות חדשים, מצטברות תלונות מלקוחות, ואלו מקצת מהדוגמאות הקיימות.

 

אז מה ניתן לעשות כדי להגדיל את הסיכוי להרוויח יותר כסף בעסק?

 

לנהל את העובדים בצורה שתטיב עם העסק. נתחיל בהגדרות תפקיד ברורות בין אם עבור העובדים שאינם מהמשפחה אך כמובן גם לעובדים בתוך המשפחה. לדאוג לכך שיקבלו הדרכה מלאה לגבי התפקיד שלהם, עם סמכויות ואחריות. לשתף את העובדים במקומות שיש צורך בכך, ניהול ישיבות צוות וישיבות הנהלה (לפחות על בסיס דו שבועי).

 

תכנון או שליפה. עבור רבים מבעלי עסקים משפחתיים המטרות והיעדים יושבים בראש של הבעלים ולא עוברים לדרגים הנמוכים יותר. כך יוצא שהדיונים החשובים ביותר יכולים להתקיים רק בארוחת ערב שישי ולא בפני האנשים המקצועיים המתאימים.

 

ככל שהעסק גדל, כך שיתוף הפעולה עם הצוותים בעסק הוא מחויב המציאות.

 

תכנון וקביעת יעדים תוך סיעור מוחות תתרום בסופו של דבר לאפקטיבית העסקית כי הדברים לא יועברו מ"החלטה מלמעלה" בלבד אלא יעברו דרך מסננים מקצועיים עם תכנון, יעדים, בקרה וכו.

 

למדוד את הביצועים. אנשים עובדים בעסק ולרוב אפשר למדוד את התפוקות שלהם, כמה מכרו, כמה ייצרו, כמה פסולת. כמעט הכל אפשר למדוד ונכון לעידן של זמננו אפילו די בקלות. כעת מה שצריך הוא לקחת את המדדים הרלוונטים לעסק ולהתחיל פשוט לעקוב אחריהם. כך אפשר יהיה לעקוב אחר מגמות בעסק (ירידה / עליה), שינויים ובהתאם להסיק מסקנות ולהגיב בהתאם לשינויים שליליים.

 

ואיך שילוב נכון של המשפחה תורם ליעילות העסק?

עסק משפחתי הוא עסק מיוחד וזאת בגלל השילוב של שני מרכיבים עיקריים בחייו של האדם: משפחה ופרנסה.

לאור הניסיון הרב שנצבר עם השנים הרי שאחת ההמלצות העיקריות היא לנהל את המשפחה בעסק. למה כוונתי?

 

כניסת המשפחה לעסק לא תמיד מלווה בקודים עסקים של הגדרות, סמכויות וגם להישמע למרותו של בעל העסק (שהוא גם אבא שלך), ולכן כאשר בני המשפחה עובדים בעסק כדאי להקפיד על:

הגדרת תפקידים ברורה תחת סמכות ואחריות רלוונטים (הודגש גם בסעיף הראשון),

קיום ישיבות הנהלה לפחות פעם בשבועיים,

הגדרת יעדים לביצוע ומעקב אחריהם (גם עבור בני המשפחה),

הפרדה בין הבית והעסק מבלי לגרום לזליגה בינהם (לפחות להשתדל).

 

לסיכום, לעסק אשר המוצר שברשותו נצרך ונדרש יש פוטנציאל עצום להרוויח. כעת נדרשת תשומת לב לפרטים כדי לשמור על יעילותו העסקית. בהצלחה!

 

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef