דף הבית > מרכז ידע>  ניהול עסק משפחתי > איך לשלב חדשנות 

Photo by Cody Davis on Unsplash

כיצד לשלב חדשנות ויצירתיות בעסק משפחתי

פיתוח אסטרטגיה עסקית, תוכנית פעולה כוללת ומפורטת, עבור עסק משפחתי, הינה משימה לא פשוטה וביצועה מאתגר ביותר. ובכל זאת, כיצד יכולים בעלי עסק משפחתי להוביל את העסק לרמת תכנון אסטרטגי חדשה, גבוהה מזו הקיימת אצלו בעסק?

 

התשובה היא, על ידי יציקת חדשנות לתוך האסטרטגיה, כזו אשר הופכת אותו בסופו של דבר ליעיל ורווחי יותר, ובכך מגדילה את ההסתברות להיות בעלת משמעות והשפעה על העסק המשפחתי. יציקת חדשנות לתוך תהליך התכנון האסטרטגי היא סוג של רוח גבית אשר אמורה להביא את העסק לרמות חדשות של רווחיות.

הקשר שבין צמיחה לעסקים משפחתיים

לפני שנצלול אל תוך השאלה כיצד להטמיע חדשנות בעסק, חיוני להבין מהי עמדת העסק לאפשרויות של צמיחת העסק. עמדה זו תהיה המפתח כיצד לסייע בהשגת יוזמות אסטרטגיות.

אם נחשוב על עקומת פעמון קלאסי של צמיחה, אזי האזורים החריגים מעידים על משפחות הצומחות בשיעורים דו-ספרתיים או כאלו אשר נמצאים במצוקה ונאבקים להרוויח ולשמר את העסק המשפחתי. ​רוב החברות המשפחתיות נמצאות באמצע, באזור ה"דבשת של הפעמון" (האזור הסטטיסטי של הממוצע והאמצע) שם הם בדרך כלל גדלים סביב קצב הכלכלי או בטווח חד ספרתי של 2 עד 5 אחוזים.

 

עמדת עקומת הפעמון בצמיחה ממוצעת משדרת חשיבה של "עסקים כרגיל". נמצא כי החברות המשפחתיות הנמצאות משני קצוות הפעמון, למי שנמצא במצוקה או לאלו בעלי צמיחה גבוהה, הן אלו אשר נוטות להכניס חדשנות לתוך האסטרטגיה העסקית שלהם. ​עסקים משפחתיים אשר נמצאים בירידה תלולה יודעים שהם צריכים לשנות את התכנון המקורי או שעלולים הם לאבד את העסק. עסקים אלו צריכים לקבל החלטות בצורה מהירה, נדרשת סובלנות לתהליכים, בקרת עלויות, ואולי שינוי דרסטי כלפי החברה כולה, ולא רק כלפי יחידים.

 

לדברי וורן באפט, "משבר הוא דבר שחבל לבזבז." משפחות אלה צריכות לנצל את המצב במצוקה שלהם ולעבור שינויים מצטברים באסטרטגיה ליותר שינויים רדיקליים או חדשניים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הגישה הסטנדרטית לתהליך התכנון

ניתוח אסטרטגית SWOT (עוצמות, חולשות, הזדמנויות, איומים) מאפשר להבין בצורה יעילה וטובה את מצב העסק ביחס לנקודות חשובות. בין היתר יבחנו המגמות בשוק, המצב הכספי, זיהוי יוזמות אסטרטגיות לפיתוח וכן מדדי ביצוע. לעתים קרובות חסרה האפשרות להסתכל על דברים בצורה שונה, להציע גישות חדשות, לחשוב מעבר לשיטות העבודה הקיימות ולנסות רעיונות חדשים. חלק מן הדרכים הם לשאול יותר שאלות "פרובוקטיביות". במקרה זה עדיף לשאוף לפתח שיטות עבודה מומלצות בעסק או בתעשייה במקום להעתיק את מה שאחרים כבר עשו, זאת עושים עי הקמת צוות צוות חדשנות.

לשאול את השאלות הנכונות

פיתוח רשימה של שאלות רלוונטיות מאפשר הפעלת מבט שונה ומעודד חשיבה יצירתית על האסטרטגיה של החברה. למשל, כאשר משפחה אחת המשיכה לאבד נתח שוק מערוץ מכירות ישירות המסורתית שלהם, הם התחילו לשאול:

למה אנחנו ממשיכים לשווק את המוצרים שלנו באותו אופן כאשר ערוצי ההפצה משתנים במהירות?

איך אנחנו יכולים להסתגל לעולם הדיגיטלי מהר יותר? 

איך אנחנו יכולים להרוויח כסף או "רווחים" בעולם הדיגיטלי?

שאלות אלה הובילו ליצירת גישה לעולם הדיגיטלי. 

משפחה אחרת הציג את השאלות הבאות לצוות התכנון האסטרטגי שלה במהלך פגישת תכנון מחוץ לעסק: האם החזון והמשימה שלנו לעזור לנו להשיג עסק משפחתי לטווח ארוך?

מה הן 10 דרכים בהם נוכל להציע את המוצרים שלנו בדרכים חדשות?

מה אנחנו יכולים לעשות כדי לאפשר ללקוחות לקנות בדרכים שונות?

איך אנחנו יכולים לנצל את ערוצי המולטימדיה?

מה שאנחנו מנסים לעשות עבור הלקוחות שלנו?

מה הלקוחות שלנו רוצים באמת?

 

השאלות שחוזרות על עצמן יכולות להיות: כיצד הסביבה התחרותית שלך נראית? מה עשו המתחרים שלך בשלוש השנים האחרונות? מנגד, מהם הדברים שהעסק עשה להם?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שילוב המשפחה בתוך תהליך

כאשר בן משפחה מעורב בתהליך החדשנות זה מביא למודעות גבוהה והתהליך יוצר יתרון לעסק המשפחתי. בן המשפחה מביא בדרך כלל עוצמה ורמה פנימית של שכנוע לעבוד בצורה יעילה. הנוכחות של יוזמי החדשנות בהנהגת המשפחה חיונית לעסקים משפחתיים לגדול מעבר לעסקי הליבה שלהם. כמובן שזה דורש מיומנויות ניהוליות שכן רעיון טוב הוא כמעט אף פעם לא מספיק.

צריך לשאול שאלות פרובוקטיביות, פיתוח שיטות עבודה מומלצות משלך וגם הכנסת צוות ניהולי חדש מהמשפחה הן רק שלוש דרכים כדי לשפר את הסיכויים של שילוב חשיבה יצירתית תוך פיתוח אסטרטגיה. הוספת חדשנות לא צריכה להיחשב צעד נוסף בתהליך התכנון האסטרטגי, אלא חלק בלתי נפרד מתהליך.

לסיכום,

חשיבה חדשנית היא המנוף לצמיחת העסק המשפחתית, הכרחית לעצם קיומו בהמשך.

Photo by Fab Lentz on Unsplash

Photo by Ken Treloar on Unsplash

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef