דף הבית  >  מרכז ידע  >  ניהול עסק משפחתי > הנושאים הקשים

הנושאים הקשים והמאתגרים ביותר לשיחה בעסקים משפחתיים

יש פגישות שאני לא שוכחת, אלו שהיו בתחילת דרכי המקצועית והסבירו לי דרך מילים, או ליתר דיוק, ללא מילים, מהי המשמעות של לעבוד בעסק משפחתי.

 

הפגישה עם רחל (שם בדוי) התחילה עם הרבה דיבור קולח מצד שתינו, אני דיברתי על התנועה בדרך ועל כמה זה לא פשוט להתנייד בכבישים עם כמות הולכת וגדלה של מכוניות והיא הסכימה והוסיפה על כמה שהספיקה על הבוקר, בין היתר, להכין את הילדים ליום חדש ולשלוח אותם לגן, להגיע לעסק ולסדר את הניירת, לתת "עזרה ראשונית" על הבוקר לכל מיני בעיות שצצו פתאום, ורק עכשיו, אחרי שעה התפנתה לפגישה ביננו.

 

השיחה המשיכה כששאלתי איך זה לעבוד עם ההורים, והיא ענתה שמורכב, שזה לא פשוט. שכמו בכל דבר יש יתרונות וחסרונות. ראיתי כך מהצד, עבור פגישה ראשונה, שמדובר באישה דעתנית, מחושבת במעשים ובמילים, אסטרטיבית, ויחד עם זאת רגישה ואכפתית לבני המשפחה. השיחה המשיכה, והיא סיפרה איך הוקם העסק, על המקום שלה בעסק ושל האחים שלה, ועל המחיר האישי שמשלמים כשעובדים עם המשפחה.

 

מכיוון שהרגשתי שהיא מרגישה בנוח אז אפשרתי לעצמי לשאול שאלה נוספת, ישירה, אולי מדי, שאלתי אותה האם היא רואה את עצמה מובילה את העסק בעוד כמה שנים... ואז השתרר שקט. חשבתי בתחילה שלא שמעה את השאלה אבל קלטתי שהיא שמעה, אלא שלא פשוט לה לענות עליה. היא המשיכה לשתוק ועברנו לדון בנושאים השוטפים שבגינם נפגשנו.

 

הפגישה הזו חידדה לי, כמו פגישות נוספות לאחר מכן, שיש נושאים שקשה לדבר עליהם בעסקים משפחתיים. מאז החכמתי בנושא ולמדתי דבר או שניים בתחום ואת זאת אני רוצה להציג לפניכם.

 

בואו נדבר על העלאת שכר

עסק משפחתי נוצר בראש ובראשונה להרוויח כסף, כי אם הוא לא ירוויח הוא לא ישרוד לאורך זמן.

מצד שני, גם העובדים רוצים להרוויח.

 

זה קונפליקט תיאורטי ומציאותי רב שנים.

 

אני פוגשת בני משפחה שעובדים קשה, לעיתים שעות על גבי שעות לתוך הלילה וכל זה כדי שהעסק המשפחתי יצליח וירוויח.

 

מצד שני, לבוא ולדרוש העלאה או בונוס כעובד בעסק זה לא פשוט עבורם.

 

תחושת ה"ביחד" כל כך חזקה, שכאשר יש הבאים ודורשים העלאה או בונוס הם יכולים להיתפס, אפילו בעיני עצמם, כמי "שדואגים לעצמם" ולא למשפחה.

 

הגבול היכן אני נגמר והיכן מתחילה המשפחה הוא גבול מטושטש בעסקים אלו.

 

דאגת יתר למשפחה על חשבונך אולי תתן תחושת נעימה של הקרבה למען אידיאל גבוה יותר ממני (המשפחה) אבל לאורך זמן זוהי תחושה שתתיש את האדם, ​ולכן, כשקיימת תחושה שעובדים יותר ממה שמקבלים, צריך לפתוח את הדברים ולשים אותם על השולחן.

כיצד?

להוכיח ביצועים בעסק, אחריות וסמכות, להוכיח הצלחות, וכנגד לדרוש את המגיע על פי התפקיד.

 

כבר מצאתי שלעיתים חוסר מתן בונוס או העלאה בשכר לא נובע בכלל מחוסר הערכה, או מחוסר הסכמה או הצדקה לכך אלא מחוסר תשומת לב.

 

בואו נדבר על יורש

הגענו לנושא בה"א הידיעה שקשה לדבר עליו בעסקים משפחתיים.

אם אני חוזרת לרחל, בדוגמא שלנו, היא בתוך תוכה ראתה את עצמה יורשת את אביה כמנהלת העסק אבל מבחינתה לומר ולדבר על זה היה שווה לתחושה של זריקת האב מהעסק.

 

התחושה של הדור הצעיר שתופס את מקומו של הדור הוותיק יותר מלווה לעיתים בתחושה של בעלות בכח כאשר בפועל זהו טבע הדברים. צעירים מגיעים והותיקים מפנים מקום.

 

אבל יש כאן עוד נקודה ששווה להתעכב עליה, והיא - מה קורה כאשר יש יותר מיורש פוטנציאלי אחד? את מי בוחרים, והאם כדאי לבחור אחד או ללכת לברירת המחדל ולבחור את כולם (כן, גם זה קיים)?.

אנחנו מוצאים, ולא מעט, עסקים בהם המייסדים לא מדברים על עזיבת העסק. אפילו שהם קרובים כבר לגילאי פנסיה הם מרגישים כ"בני 16" ולא רואים עצמם כמי שמפנה את המקום בזמן הקרוב. ואז הילדים, כבר לא כל כך ילדים, והעתיד שלהם לוט בערפל.

לדבר על יורש נוגע בנקודה עמוקה מאוד של ערך. שאלה של "מה אני שווה לעומת האחרים" או " מה אני שווה כשאין לי עסק לנהל" או "מה המקום שלי במשפחה כשמעדיפים את אח שלי על פניי". לדבר על ערך בנקודות בהם הערך לא מבורר זה מפחיד ואנשים מעדיפים להתעלם מזה.

 

בואו נדבר על מכירה

עוד משהו מהעבר.

 

ירון לא היה לקוח אלא קולגה, קולגה שהכרתי באחד מהמעגלים העסקיים בתחילת דרכי. היה לנו דיבור משותף על ההתחלה. הוא סיפר שעבד בעסק משפחתי והוא יודע מה זה "מבפנים". אני שאלתי אם גם היום הוא עובד בעסק, והוא הוסיף שהעסק נמכר.

 

אבל ל"נמכר" הזה הוא צירף את הסיפור הבא.

 

הם היו ארבעה אחים ואב המשפחה שעבדו בעסק משפחתי משגשג. הוא אומנם שגשג אבל ירון לא אהב לעבוד עסק, למה? כי הוא בכלל רצה לגדל זיתים.

 

אבל להגיד לאבא שהוא רוצה לעזוב זה לא יפה וגם לא נעים. מה גם שהכל על הכתפים שלו.

כך עברו להם 20 שנים. עד ששיחה מקרית בין האבא לירון, ממש מקרית, הבהירה מעט את גודל האכזבה. האב, שהגיע לגיל 82, כבר מזמן רצה למכור את העסק, אבל לא נעים לו מהילדים שמתפרנסים מהעסק.

 

וירון ואחיו שרצו כבר מזמן לעזוב את העסק, לא היה להם נעים כדי לא לפגוע באבא שמעסיק את עצמו בעסק.

 

העסק בסופו נמכר וירון מגדל זיתים.

אנחנו לא תמיד יודעים מהן התוכניות של בני המשפחה. אנחנו חושבים שאנחנו מכירים את המשפחה, ואפילו התוכניות צפויות מראש, אבל אנשים משתנים כל הזמן, כולל הקרובים לנו, ובהתאם גם התוכניות.

 

מכירה או עזיבת העסק היא "אישיו" חשוב שצריך לדבר עליו ולא להקריב את עצמך על מזבח המשפחה.

 

לסיכום אוסיף עוד כי ​יש עוד נושאים שקשה לדבר עליהם בעסקים משפחתיים כמו, חלוקת רכוש, הגדלת סמכות על חשבון המייסד, הכנסת בני הזוג לעסק או הילדים / חברים. הנושאים שדיברתי עליהם הם רק מקצת מהנגיעות ששווה להתעכב עליהם לרגע, לתת מחשבה, לפני שעוברים הלאה למשימה הבאה.

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

מדריך ניהול עסק משפחתי במתנה!

כתבתי עבורכם את המדריך כללי זהב לניהול עסק משפחתי מצליח.

במדריך תמצאו המלצות מועילות וישימות, כללי זהבשייסייעו לכם לקדם את העסק המשפחתי שלכם צעד אחד קדימה. 

  • כלים פרקטיים היחודיים רק לעסקים משפחתיים.

  • כלים המשלבים בין המשפחה לעסק בצורה מיטבית.

  • אילו מכשולים עלולים להופיע כאשר דור ההמשך נכנס לעסק, ומה אפשר לעשות כדי להתגבר על כך.

  • ועוד המלצות רלוונטיות.

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef