דף הבית > מרכז ידע > ניהול עסק משפחתי > מדריך: מהם 

מדריך: מהם המהלכים הנכונים לקידום העסק המשפחתי?

בעלי עסק משפחתי מרגישים לעיתים שהם צריכים לבחור בין שתי קצוות של חוט, שבצד אחד העסק ובצד השני המשפחה. קיימים חששות מרכזיים של כל בעל עסק (מתחרים, רווחיות וכו') מול אלו של משפחה (טיפוח קשרים, מסורת וכו') כך שאין זה מפתיע כי אנשים רבים מאמינים כי ההצלחה של אחד צריכה בהכרח לבוא על חשבון האחר.

סדרי עדיפויות

אנו יכולים להניח כי נקבע סדרי עדיפויות המבוססים רק על הצרכים של העסק או על הצרכים של המשפחה. לדוגמה, אלו אשר בטוחים שצריך לבחור בין ניהול משפחתי לניהול מקצועי? המשמעות של בחירה כזו היא כי בני המשפחה לא יכולים להיות מקצועיים. הסכנה של גישת "או / או" היא כי הבעלים עלולים לפתח מדיניות שבסופו של דבר תפגע במשפחה ובעסק. אני רוצה להביא בפניכם דוגמא של עסק משפחתי שחדל להתקיים לאחר שהמייסד החליט כי "המשפחה היא בעדיפות ראשונה" כך שכל בן משפחה זכאי לעבודה בהנהלה הבכירה וזאת ללא קשר לכישוריהם בפועל. התוצאה הייתה ארגון עמוס ומבנה ניהולי לא יעיל. הדבר יצר הרבה סכסוכים וחוסר יוזמה מההנהלה הבכירה כך יצא שבסופו של הדבר העסק איבד את יכולתו להיות תחרותי.

גם הגישה ההפוכה היא מתכון לכישלון. לדוגמא, עסק משפחתי אשר העדיף רק "ניהול מקצועי" חסם בדרישתו את בני משפחה שלא התאימו. כך יצא שהמנהלים הלא-משפחתיים השתלטו על ההנהלה הבכירה, עצרו באופן שיטתי את בני המשפחה ששאפו לקריירה בעסק והתוצאה הייתה קבוצה רחוקה ומנוכרת של בעלי המשפחה שלא הבינו מעסקים ולכן לא העריכו את הצורך להשקיע בעסק לצורך צמיחה עתידית. הסכסוך בין הבעלים להנהלה הוביל לשיתוק שבסופו של דבר אילץ את מכירת החברה.

שתי הדוגמאות הללו מדגישים את הצורך בשמירה על איזון כדי להבטיח את תפקוד אופטימלי של שניהם. ההחלטה כי ההנהגה של העסק צריכה להישאר רק למשפחה או רק למנהלים מקצועיים חיצוניים היא בחירה מלאכותית. גם האינטרסים של העסק וגם של המשפחה צריכים להיות מתואמים. העסק צריך להיות מנוהל על ידי הצוות האפשרי החזק של מנהלים שיש להם הבנה עמוקה והערכה של סדרי העדיפויות של המשפחה עבור העסק.

תהליך תכנון מקביל

תהליך התכנון המקביל מקשר בין שני כוחות חזקים אלה כדי לזהות את הפוטנציאל האמיתי של העסק המשפחתי. תכנון מקביל בין המשפחה והעסק יבטיח כי הכיוון האסטרטגי של העסק מיושר עם המטרות הכוללות של המשפחה. כאשר במשפחה יש חזון לטווח ארוך והבעלים של העסק נמצא בעמדה אסטרטגית לתמוך במטרות לדורות הבאים אזי העסק המשפחתי ערוך ובנוי לגדל ולטפח את העסק.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

תהליך התכנון כולל:

1. ערכי המשפחה כבסיס לתכנון אסטרטגי. המשפחה צריכה תחילה לברר אמונות משותפות, חוויות המאחדות אותם כבסיס לעסק המשפחתי. בעזרת תכנון מקביל, ערכים אלה יכולים לשמש אבן הפינה של התרבות העסקית בה פועלת החברה ולהגדיר איך המשפחה תעבוד ותתמוך בהצלחת העסק בעתיד.

2. חשיבה אסטרטגית חייבת להיות מתאימה לנקודת החוזק של העסק ועולה בקנה אחד עם החזון של המשפחה. תכנון אסטרטגי מבטיח קשר מתמשך בין משפחת והעסק כך שבעלי העסק מסוגלים להתאים בין ציפיות המשפחה עם הצרכים של העסק.

3. שותפים לחזון העתיד שמנחה הן את המשפחה ואת העסק. חזון משותף רואה איך ציפיות המשפחה יהיו מאוזנות מול הצרכים העסקיים בקביעת חזון לעתיד. איזון היכולות של העסק וקביעת סדרי עדיפויות של המשפחה בתהליך התכנון במקביל עוזר להגדיר חזון בר קיימא לעתיד של העסק והמשפחה. יתר על כן, התהליך בוחן כיצד הבעלות והמשפחה של מספקים יתרון אסטרטגי כדי לעזור לעסק להביא את החזון הזה לביצוע.

4. תהליך התכנון במקביל דורש לנהל שיחות שוטפות, לתעד החלטות למדוד תוצאות כדי לקבוע אם מטרות הם נענות. אמנם זה אולי נראה כמו הרבה עבודה, זה הופך לטבע שני לאורך זמן, ואת התהליך עצמו תורם לחיזוק הן במגזר העסקי והן במשפחה.

 

לסיכום, הצורך לבחור בין עסק למשפחה הופך רלוונטי עם ההכרה כי להבטיח את הצלחתם של עסקים עם חברה תומכת צריך לדאוג לשלומה של המשפחה לדורות הבאים. גיבוש אסטרטגיה עסקית תומכת מבטיחה את קיום העסק לדורות הבאים כך שיוכלו לשרוד שפל כלכלי, ליצור חדשנות ולפתח יזמות מצליחה בחיים.

Photo by rawpixel.com on Unsplash

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef