דף הבית  >  מרכז ידע  > יחסים במשפחה > בני משפחה

בני משפחה מחוץ לעסק כבעלי ברית חשובים בעסק המשפחתי

לא כל בן משפחה בוחר, או נבחר, להיות מעורב בעסק המשפחתי. אם אתם בתוך העסק, יש לכם אתגר משותף עם עוד מבני המשפחה. כמו פרויקט משותף שמצליח להכיל חוויות טובות וגם כעסים ואכזבות. אבל אם אתם אלו אשר מחוץ לעסק, מתוך בחירה או כורח המציאות, יתכן ותרגישו לעיתים מחוץ ל"תחום" המשותף. יתכן ואפילו תרגישו קצת זרים. לא תשתלבו בכל נושאי השיחה במשפחה ואולי תהיו פחות קרובים להורים יחסית לאחרים. יתכן ותעלה לעיתים השאלה "האם כשאני לא שם אני כמו לא קיים"? אז מהו העסק המשפחתי מבחינת זהות ואחדות וכיצד אפשר לקשור את מי שמחוץ לעסק אליו?

 

זהות, שייכות, מעורבות

אני אפתח בכמה מילים על זהות ומשפחה. עסק משפחתי שזור בזהות משפחתית כך שלפעמים אפשר למצוא אפילו עובדים שאינם חלק מהמשפחה שחולקים בזהות זו. זה קשור, בין היתר, במוניטין של העסק, בתחושת האחדות המשפחתית ומטרות משותפות. אבל מה לגבי אחד מהמשפחה שאינו חלק מהעסק? איך הוא קשור לעסק? כאן מצאתי שעולים לעיתים תחושות של חוסר שייכות, לא חלק מכולם, כמו מצב שבו "יש משהו שמשותף לחלק מבני המשפחה אבל אני לא קשור אליו". 

 

אשים את הדברים בפרופורציה. חוסר השייכות יכול לשחרר גם אנחת רווחה, רווחה על הימנעות ממעורבות באינטריגות משפחתיות, סכסוכים, מתח ואפילו תחרות. אבל מאידך, אפשר לגלות פן אחר בסיפור, סיפור שבו בני משפחה מחוץ לעסק לא מראים עד כמה הם רוצים לדעת ולהיות מעורבים, עד כמה הם רוצים לקחת חלק, אולי לא אקטיבי, אולי פסיבי, אבל לקחת חלק בעסק המשפחתי. אבל, בהפוך על הפוך, הם מדירים את רגליהם מכל שיחה בנושא.

 

אנחנו יכולים לפגוש את תחושת הזרות גם בדמותה של ביקורת חיצונית נוקבת. אנחנו מכירים את בני המשפחה שלנו די טוב. חוויות החיים נסכו בנו את הידיעה הברורה מי עומד מולנו, לטוב ולמוטב. הבחירה של אחד מהמשפחה לעבוד בעסק היא לעיתים בחירה רציונלית ונכונה אבל יתכן והיא מתוך כורח למצוא מקום עבודה מוגן ומסודר. כאן אפשר שלא כל בני המשפחה יגלו הבנה, במיוחד מי שלא עובד איתו ביום יום. עסק משפחתי הוא לא רק מקום עבודה משותף לכמה מבני המשפחה, הוא גם הירושה העתידית, מקור לצבירת נסיון מקצועי, ומקום שמאפשר קירבה להורים. הביקורת החיצונית שופטת, לעיתים בצורה חדה וקרה, את מה שקורה בעסק. יש שיגידו מתוך הגנה על עתידם ויש מתוך קנאה נטו.

 

בימי שישי ושבת אנחנו לא מדברים על העסק

בעבר פגשתי זוג שניהל עסק משפחתי יותר מ 30 שנים. בעסק עבד גם הבן הבכור ובבית נותרו עוד שתים, שתי אחיותיו שלא היה להם קשר לעסק. אחת עסקה בחינוך והשניה באומנות. ההורים שיתפו אותי ב"נוהל משפחתי" שהם מיישמים כבר שנים רבות, הם לא מדברים על העסק, כלום, מבוקר יום שישי ועד בוקר יום ראשון, בטח ובטח לא בארוחות המשותפות. הם לא רוצים שהבנות ובני משפחותיהם ירגישו לא שייכים. הנושאים, כך אמרו, חייבים להיות קשורים לכולם ולא לחלקם. זו החלטה חכמה, רגישה ומכילה אבל לא פשוטה לישום. נדרשת המון משמעת עצמית כדי לעשות את ההפסקה, ה PAUSE מהעסק ברגע שנכנסים הביתה ואולי את ה PAUSE מהמשפחה ברגע שנכנסים לעסק. לא פשוט אבל כנראה אפשרי.

כתיבת אמנה משפחתית

לעיתים תחושת הזרות מהעסק או ההתעניינות החיצונית בעסק נובעת מרצון לשמור על האינטרסים האישיים שלי בעתיד, שהירושה שלי לא תפגע, שלא ישכחו אותי ולא ידאגו לי. לצורך כך לא צריך לעבוד בעסק אלא לנסח אמנה משפחתית. אמנה משפחתית היא הבסיס למערכת הסכמות, הבנות, ערכים וכללי משחק אשר מונחלים לבני דור ההמשך ולבני משפחותיהם. היא בונה את הגשר בין הדורות ובין האנשים במשפחה. זו מערכת חוקים שקובעים כיצד נוהגים במצבים מסוימים, מהי דרך קבלת החלטות מקובלת, חלוקת המניות בין בני המשפחה, תנאים לכניסת דור ההמשך לעסק וכניסת בני זוגם, חלוקת רווחים וכו. ​עוד על אמנה משפחתית אפשר להרחיב ולקרוא במאמרים הבאים: שבע נקודות עיקריות באמנה משפחתית וכן משפחה אומנת.

דרכים לטיפוח תקשורת רציפה

כבר שמעתי על משפחות שבהם הילדים שלא בעסק לא רוצים לשמוע ולו מילה אחת על מה שקורה בעסק. זכרונות העבר או העובדים בעסק לא מעלים בהם טעם של טוב ולכן מדירים ללא כוונה נסתרת כל קשר אליו. אבל כמו שרמזתי קודם לכן, יש כאלו שכן רוצים להיות מעודכנים ואולי לקחת חלק כלשהו במה שקורה בעסק כפרויקט משפחתי משותף. את אותם בני משפחה אפשר לשלב בדרכים שונות, כל בעל עסק יבחר מה מאלו מתאים לו ולמשפחתו:

1. פגישות משפחתיות (Family meeting)

פגישות משפחתיות יכולות להיות פתוחות לרוב בני המשפחה מעל גיל מסוים ובלי תנאים הכרחיים להשתתפות. הן כוללות לעתים קרובות את הילדים וגם את בני זוגם. המשפחות קובעות גיל מינימלי להשתתפות בפגישה, והגעה לגיל המינימום מסמנת טקס מעבר לבגרות עבור הצעירים המוזמנים לפגישות הראשונות שלהם.

בדרך כלל מתקיימות הפגישות פעם או פעמיים בשנה ומתנהלות עם סדר יום מוגדר מראש. השימוש בסדר יום מבטיח שהזמן המושקע יהיה פרודוקטיבי, יהיה יעיל. בדרך כלל סדר היום כולל עדכון התפתחויות האחרונות בעסק, במוצריו ובשווקים שלו, התפתחויות בניהול ובנושאים רחבים אחרים. חלק זה מציע הזדמנות לבני המשפחה שאינם פעילים בעסק ללמוד את מצבה של החברה.

הפגישות הן לא רק מתוך צורך לשתף אלא גם להאזין למי שלא מעורב בעסק. האזנה פותחת נקודות מבט, מביאה רעיונות חדשים ומשפרת את ההרמוניה, הידע והחוכמה. בני משפחה הם משאבים הדדיים כה חשובים עד שלעתים קרובות הם לוקחים זאת כמובן מאליו ושוכחים להתחבר זה לזה. הקשבה היא אחריות הדדית של שני הצדדים ולא רק של צד אחד.

 

על ידי קיום פגישות משפחתיות קבועות משפחות בעלות עסקים יכולות לחזק את משפחותיהן, את העסק ואת תהליך תכנון הירושה.

 

המלצה זו יכולה להיות תקפה גם לעסקים קטנים בינוניים ולאו דווקא עסקים גדולים. כל משפחה שמנהלת עסק משפחתי יכולה לאמץ לעצמה את מנהג "העדכון השנתי" או אף יותר מכך כדי לשתף את כולם במה שקורה בעסק.

 

2. מועצה משפחתית (Family council)

כאשר משפחות מתרחבות והעסק המשפחתי גדל הן בדרך כלל מקימות מועצה משפחתית, כזו שתשמור על האינטרסים של המשפחה בתוך העסק. המועצה מתאימה למשפחות שבהן מניות העסק אינם רק בידי המשפחה אלא ישנם עוד בעלי עניין מחוץ למשפחה. למעשה, הופכת זו לעתים קרובות לגוף המרכזי של המשפחה. זו, לדוגמא, רשאית לפקח ולתאם בין בני המשפחה לדירקטוריון החברה.

 

המפגשים הם בתדירות שנתית או דו שנתית, שילוב של מפגשים משפחתיים ועסקיים גם יחד. אם אנחנו מתייחסים למעבר הדורות בין דור ראשון לשני, אזי המועצה המשפחתית תוודא שהיורש אכן מוסכם לרשת את העסק. אם מדובר בדורות שני ושלישי אזי הם יסייעו בטיפוח דורות אלו וקידומם. האם אפשר להשתמש ברעיון גם לעסקים קטנים – בינוניים? בוודאות כן. המועצה יכולה לכלול מספר בני משפחה מתוך המשפחה המורחבת שתגשר בין המשפחה לעסק.

 

3. אקדמיה בעסק

אם חלק מהמשפחה מתעניינים ביצירתיות, בכתיבה או בקריירה אקדמית יותר ממאשר בעסק המשפחתי, אפשר לבקש מהם לכתוב עלון עסקי משפחתי תקופתי (אולי לבני המשפחה בלבד, אולי לתפוצה רחבה יותר), "מידעון" שיסייע לשמור את כולם בקשר. העלון הוא אפשרות לעודד תקשורת דו כיוונית, משני צדי המשפחה, מכיוון שבני המשפחה בעסק יצטרכו לעדכן את עורכי העלון במתרחש.

4. פעילות חוויתית משותפת בשעות הפנאי

במאמר יחסי אמון בעסק משפחתי - כיצד בונים אותם? כתבתי אודות תרומת הזמן המשותף לבילוי כחלק מגיבוש המשפחה כולה. בנושא זה אני מכירה כל מיני חוקים שמסגלות משפחות לגבי הנאה משותפת בין כל בני המשפחה, לדוגמא: בסוכות סוגרים את העסק שוכרים צימרים ונוסעים כולם ביחד לבילוי משותף. או חופשת הקייץ היא הזמן בו ההורים מזמינים את כל המשפחה, כולל אלו שגם לא בעסק, לנופש באילת. זמן איכות זה מאפשר זמן שבו העסק הוא לא מהות הכל אלא המשפחה.

 

אני מניחה שכמספר העסקים בעולם כך מספר האפשרויות למצוא את הדרך לחבר ולשמור על קשר בין בני המשפחה העובדים בעסק ובין מי שמחוצה לו. בהצלחה!

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

  • andre-bandarra-143949-unsplash (COM).jpg

    כיצד להציב גבולות בין המשפחה לעסק כאשר מנהלים עסק משפחתי?

  • cog-wheels-2125614_1280 COM.png

    מה עושים כאשר אין שיתוף פעולה בעסק משפחתי?

  • rawpixel-755572-unsplash (COM).jpg

    עסק משפחתי - הורים מנגה וילדים ממאדים

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

 

  2020 - Hedva Yosef

054-9039990