דף הבית  >  מרכז ידע  >  הורשה והמשכיות > טעויות נפוצות

10 הטעויות הנפוצות בהורשת

העסק המשפחתי

באחד מהביקורים שלי בשוק מחנה יהודה נכנסתי לעסק ידוע ומוכר בירושלים, עסק שקיים ועובד כבר 50 שנה. אני עוקבת אחרי העסק בעיתונות ובאינטרנט כי הוא מעניין אותי, התחום מעניין, המשפחה מעניינת ובעיקר הפשטות שהם משדרים.

 

נכנסתי וביקשתי לקנות דבר מה ממרכולתם. לא היו אנשים בחנות באותו הרגע. 

 

ניצלתי את ההזדמנות ושאלתי את המוכר (שלא הכיר אותי): "לאיזה דור אתה שייך בעסק המשפחתי?".

הוא ענה מיד: "דור שני".

 

"יפה" אמרתי, ומיד שאלתי שוב: "וכמה מילדיך, דור שלישי, יכנסו לעסק?"

 

והלה ענה מיד: "דאגתי שאף אחד לא יכנס לעסק. שיעבדו בחוץ, לא רוצה שיכנסו".

הוא המשיך והוסיף: "כשהרגשתי שעשיתי טעות כשהמשכתי בעסק המשפחתי היה כבר מאוחר מדי, אז נשארתי, אבל חסכתי את זה מהם".

האם זו היתה טעות שהמשיך? אי אפשר לדעת, כי עם תחושות אישיות לא ניתן להתווכח, אבל טעויות בניהול בינדורי של העסק המשפחתי קיימות גם קיימות, ועל עשר טעויות נפוצות אני רוצה לדון במאמר הבא.

 

1. קבלת החלטות שפועלות נגד האינטרסים של המשפחה

 

לכל משפחה אינטרסים והחלטות שיחודיות רק לה. כל משפחה היא סיפור שונה ממשפחה אחרת.

אם הרצון של המשפחה הוא לשמור על אחדות משפחתית בכל מחיר, אז החלטות שפוגמות בסיכוי הזה הן החלטות לא מתאימות.

לדוגמא, החלטה להעביר את העסק לידיו של בן אחד כאשר קיימת התנגדות חזקה לפעולה היא החלטה שצריכה להישקל מחדש. יתכן והיא נכונה מבחינה עסקית אבל במצב המשפחתי הקיים היא עלולה ליצור קרע אשר יקח זמן לחבר מחדש. יתכן שנדרשת עבודת "הסברה" נוספת כדי לשכנע שאכן זהו מהלך נכון.

כאשר החלטה מסוימת מסכנת את המשפחה, עדיף למשפחה שהעסק לא יישאר שלם אלא יפורק לעסקי משנה נפרדים, או ימכר לצד שלישי, כך שהרווחים יושקעו בעתיד המשפחה ולא יווצרו קרעים ושסעים. כך יוצא כי לפעמים מכירת חלק מהעסק היא לצורך הבטחת העתיד הכלכלי של בני המשפחה.

 

עוד על מכירת העסק ניתן לקרוא במאמר הבא

 

2. תוכניות לא כלכליות

לפעמים נמצא כי בעל העסק פועל מתוך רצון להרוויח כסף עכשיו, כדי לשמור על אורח החיים הנוכחי הקיים כרגע, לא בהכרח מתוך שיקולים מסחריים שטובים לעסק. לא עתיד העסק רלוונטי עבורם אלא ה"כאן והעכשיו".

אתן דוגמא.

כאשר עסק לא משקיע בציוד, ביציאה לשווקים חדשים, בטכנולוגיה חדשה, אלא משמר את הקיים "כי כרגע זה עובד טוב", זה שיקול כלכלי שטומן סיכון עתידי לעסק.

כאשר בעל עסק לא מוכן להכיר בעובדה שהשוק משתנה ועוד פרק זמן קצר הוא יהיה לא רלוונטי, הוא למעשה פועל על פי תוכנית לא כלכלית כי בסופו של דבר המציאות תוכיח ששגה.

מאידך.

אם הושקעו סכומים גבוהים מדי בציוד חדש, במהלך ארגוני חדש, ביצירת מוצרים חדשים, מבלי לבנות תשתית ארגונית - ניהולית (אנשים מתאימים שילוו, הכנת השוק למוצר החדש, בניית תוכנית רב שנתית לביצוע המהלך) אזי השקעה גדולה יכולה לרדת לטמיון, וכל השקעה מהווה סיכון לקיומו של העסק.

תוכנית לא כלכלית מסכנת את המשך קיומו של העסק ואת הורשת העסק לדור הבא.

3. סוגיית הכוח: הורים מכווני-שליטה

ישנם מנהלים שנמצאים בעמדות שליטה (בעלי העסק, מנהל העסק) אשר נוטים לדעת ולשלוט בכל פרט בעסק, מעורבים בכל דבר, ועושים הרבה מהפעולות בעצמם מבלי להאציל סמכויות לאחרים. 

במאמר מה מאפיין את מייסדי העסקים המשפחתיים הגדולים בעולם? אני מרחיבה לגבי שלושה טיפוסים של מייסדים בעסקים משפחתיים: השולטים, הטכנאים והמנצחים. מחקרים מראים כי רוב בעלי העסקים המשפחתיים מסווגים לקבוצת: השולטים, כאלו אשר סגנון הניהול שלהם מאופיין בהחזקת הקלפים קרוב לחזה ובחוסר שיתוף בקבלת החלטות. מהם התכונות שלרוב מאפיינות אותם: לא מאצילים סמכויות, מעט חשדניים כלפי הסביבה בכלל, יודעים על כל הלך קטן בעסק וקצרים בסבלנות כלפי מי שחושב בניגוד לדעתם.

שליטת יתר זו גם מעכבת.

 

שליטת יתר מעכבת כי בפועל אדם אחד לא מסוגל לשלוט בפרטי פרטים בכל. הרצון לשלוט ולדעת מבלי לבזר סמכויות מעכב התקדמות ולא מאפשר לשינויים בריאים לחלחל פנימה.

4. בעיות תקשורת

תקשורת היא המפתח בעת פיתוח תוכנית עסקית מוצלחת בתהליך ההורשה.

פעמים רבות, התקשורת בתוך המשפחה מתוחה כי צדדים שונים בתוך המשפחה ובתוך העסק מבקשים לעצב ולהשפיע בו זמנית על העתיד של העסק המשפחתי. מכיוון שיש כאן גם השפעה של דורות שונים שעובדים יחד בתוך העסק וגם טיפוסים שונים, משפחות יכולות למצוא עצמם לא מתקשרים לאורך זמן.

הורים גם יכולים לשלוט, להשפיע ולנפנף ב"כרטיס הכסף" מתוך מאמץ להביא לכך שילדיהם יסכימו עם הרעיונות שהם מעלים. לעומת זאת, הילדים יכולים לעיתים קרובות לעמוד על דעתם ולא לזוז מכך, תוך שכחה לרגע של החוכמה שמגיעה עם הגיל.

במאמר חמשת הקונפליקטים העיקריים בעסק משפחתי מתוארים חמשת הסיבות העיקריות לחוסר תקשורת טובה בעסק משפחתי כאשר יש להתייחס לפער הדורות כחלק חשוב מחוסר תקשורת זה. 

כחלק מתהליך תכנון הורשת העסק, רצוי להתייחס ברצינות לכל סוגי בעיות התקשורת הקיימים בעסק ולנסות לתת מענה. לעולם לא נוכל לפתור את כל בעיות התקשורת שיש לנו עם העולם אבל כן נוכל למזער את רובם. קיימים כלים אשר יכולים לסייע לנו בכך.

 

כדי להבטיח את הצלחת תהליך הפיתוח והורשת העסק.

 

5. יריבות בין אחים

יריבויות בין אחים אנחנו מכירים משחר ההיסטוריה. לדוגמא, קיין והבל, יעקב ועשיו, יוסף ואחיו. אבל זה לא מסתיים רק שם, זה ממשיך גם לעידן שלנו כיום. מספיק שנדפדף בדפי העיתון נמצא סיפורים על עסקים משפחתיים אשר נמצאים במריבות משפטיות בגלל סכסוכים בין האחים. ליריבות בין אחים יש את היכולת להרוס אפילו את תוכניות ההורשה הטובה ביותר.

 

היריבות בין האחים יכולה להיות בעייתיות אם אחד או יותר מהילדים מעורבים בעסקי המשפחה והם חלק מהצוות אשר עומד לרשת את העסק.

יחסים לא יתוקנו עם הזמן אם לא דואגים לכך.

יריבויות לא יפסקו, מתחים לא יופסקו אלא יוחלפו, אם לא מדברים ולא מלבנים דברים.

אם אחים עובדים ביחד ולא מסתדרים בינהם אבל מצד ההורים, האחים הם אלו אשר ירשו את העסק, כדאי יהיה לטפל בכך ואף להחליט החלטות כבדות משקל לפני שיהיה מאוחר מדי.

עוד על פתרון סכסוכים משפחתיים בין אחים במאמר הבא.

6. בחירת נציג מהמשפחה ללא יכולות ניהול

יורשו של העסק המשפחתי צריך להיות כזה אשר ראוי להוביל ולנהל את העסק בשנים הבאות. ראוי בצורה כזו שהוא מקבל גיבוי לא רק מההורים אלא גם מצוות הניהול, מהעובדים, מהספקים ומהלקוחות של העסק.

למרות שבעל עסק רוצה להשאיר את העסק המשפחתי בידי בן המשפחה, המציאות מוכיחה שזו לא תמיד ההחלטה הנכונה.

אתן דוגמא.

כאשר בן משפחה, דור שני לעסק, נכנס ומייצר אנטגוניזם מצד העובדים, הם פשוט לא מסתדרים איתו. עצימת עיניים לא תפתור את הבעיה ופיטורין של כולם הוא פיתרון לא רלוונטי בכלל. יתכן ויש כאן מצב של מועמד ללא יכולת לתקשר בצורה טובה עם הסביבה, או חסר כריזמה ויכולת ניהולית כך שכל נוכחות שלו מכעיסה ולא תורמת. הפיתרון הוא גם לא להזיז אותו מהתפקיד אלא לבחון בצורה אמיתית וכנה מה הסיבה ובה לטפל.

אם נבחר במי שהוא פחות מיומן להוביל את העסק המשפחתי על פני נציג בעל ניסיון עם מיומנויות חזקות, העסק עלול לסבול מכשלים ואפילו להיכשל לחלוטין.

עוד על כיצד לבחור יורש מתוך המשפחה לעסק המשפחתי במאמר המצורף.

7. חוסר הערכה של בני המשפחה

פיקוח גדול מדי על בני המשפחה העובדים בעסק מעיד לרוב על חוסר אמון או הערכה את פועלם. לא באמת מאמינים שהם מסוגלים לבצע את התפקיד כמו שצריך, או גם המחשבה ש"רק אני יכול לבצע את התפקיד בצורה הטובה ביותר" ולכן השמירה והפיקוח.

מצד אחד, זה מצב שמקטין טעויות. אם תקרה טעות כלשהי יגלו ויתקנו לפני שיגרם נזק.

אבל מאידך.

כאשר ה"מפוקחים" הם אלה אשר מתוכננים להוביל את העסק בעתיד, אז צורת ניהול שכזו בהכרח מסכנת את עתיד העסק המשפחתי כי היא מערערת על יכולת הניהול העסקי של בני המשפחה. המצב יכול לגרום לתחושות של טינה וכעס או אף לתחושות קשות יותר. אם העסק בעיצומו של מהלך העברה אזי זה יכול לגרום לעסק משפחתי להתקע או אפילו להיכשל.

8. שוכחים להכין את המשפחה

לא כל בני המשפחה יכולים להיות כלולים בתוכנית ההורשה העסקית, לא בהכרח שלכולם יהיה חלק מהעסק בעתיד. לעיתים ההחלטה הנכונה היא שרק חלקם יהיו מעורבים בבעלות ובניהול העסק והאחרים יקבל נתחים אחרים מהירושה.

עדכון בני המשפחה בהחלטות החשובות הוא קריטי וחשוב כי הוא מסיר ערפל של מחשבות בפני בני המשפחה.

החלטות בדבר עתיד העסק הן חשובות אבל לא הייתי ממליצה לוותר על "הלמה" של התוכנית העתידית. הייתי מרחיבה ומסבירה כל מהלך כדי לנטרל כל אפשרות של כעס בעתיד. להותיר את השאלות ללא מענה עלול להוביל להצטברות של טינה ולפגיעה במרקם היחסים בין בני המשפחה בעתיד.

 

9. להאשים את הילדים

הורים רבים בונים עסק משפחתי בתקווה שיום אחד ילדיהם יקבלו את ההנהגה לידיהם. עם זאת, חלק מהילדים אינם רוצים להשתלט על העסק, אלא מבקשים ליצור זהות נפרדת לחלוטין מהעסק המשפחתי. אין להם עניין בעסק והם לא מעוניינים להמשיכו. כדי שהעסק יצליח היורשים צריכים להיות מחויבים לעסק כדי להבטיח את המשך הצמיחה בשנים הבאות, כל אופציה של הכרח או גרימת תחושות אשם אם הוא לא נשאר בעסק עלולים להזיק ולא להועיל.

10. העסק תומך במספר משפחות, יותר ממה שהוא יכול להרשות לעצמו

עסקים רבים יכולים לתמוך רק במספר מצומצם של משפחות, הרווח לא מאפשר להכיל יותר מדי משפחות במצב נתון. בפועל אנו פוגשים עסקים אשר תומכים במספר גדל והולך של משפחות, דבר שיכול בסופו של דבר להוביל להרס פיננסי.

אתן דוגמא.

בעל עסק למכירת פלאפל הצליח לפרנס יפה ובכוחות עצמו את בני משפחתו, אך כאשר אחיו נותרו ללא פרנסה הוא הכניס אותם לעסק למרות שלא היה צורך בעוד ידיים עובדות ולמרות שהמכירות לא גדלו עם הגדלת מספר הידיים העובדות, כך שבסופו של דבר הרווחים לא הספיקו לכלכל שלוש משפחות.

דוגמא נוספת.

עסק המכלכל שתים או שלוש משפחות באופן שוטף ולאורך זמן, אך בני המשפחה מחוץ לעסק (הנשים או הילדים מחוץ לעסק) מצפים להגדלת הכנסה מהעסק, לקניית רכבים חדשים ולעלייה ברמת החיים מבלי שהרווחים בעסק אכן מאפשרים את הגידול שדורשים.

כשמדובר במשפחות שלנו קשה לנו לעתים קרובות לומר "לא, אני מצטער אבל אני לא יכול להכניס אותך לעסק" או "לא, אני לא יכול להביא כרגע עוד כסף לחשבון הבנק". מצד שני, אם לא נשמור על גבולות בתוך העסק, זה עלול להוביל לדלדול של כספים ולהאטה כלכלית של העסק.

 

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef