דף הבית  > מרכז ידע > הורשה והמשכיות > בעד ונגד

בעד ונגד מכירת העסק המשפחתי

אפשר לומר זאת ככלל, בעל עסק משפחתי ירצה להעביר את העסק, שייסד ועמל להצלחתו, לבני הדור הבא במשפחה, אך המציאות מוכיחה כי לא תמיד זהו הצעד הנכון.

עסק משפחתי נתפס לרוב כמקור לגיבוש משפחתי, ומקור פרנסה לכל בני המשפחה, אך במצבים מסוימים שווה לשקול את מכירתו, לעתים דווקא מכירת העסק היא ההחלטה הנכונה ביותר עבור כל הצדדים.
 

 

מהן הסיבות אשר בגינן כדאי לבעל עסק לשקול את מכירת העסק

 

1. העבודה הרבה במשך השנים העניקה לבעל העסק ממון שמאפשר לו כעת לנוח על זרי הדפנה, והוא מבקש חופש מכל פעילות עסקית, שלרוב נחשבת גם כתובענית. 

 

ברור לו שיוכל להעביר את העסק לבני הדור שני, אך המעבר לא יקטע את שהותו בעסק, ובסופו הוא ייגרר לשם. מכירת העסק תניב לו סכום נאה שיאפשר לו ליהנות מהחופש הצפוי לו ללא דאגה כלכלית לעתידו.

2. בשלב מסוים במהלך חיי העסק מגלים שהעשייה כבר לא מלהיבה, כבר אין תשוקה לעשייה, והשינויים הפנימיים גורמים לו לרצות לעסוק בדברים שאוהבים, ולא בשגרה, ולכן תישקל בחיוב מכירת העסק ובמקומו תגיע ככל הנראה פעילות מעניינת אחרת.

3. העסק גורם לקונפליקטים במשפחה.

 

מתגלים בקיעים וסכסוכים בלתי פתירים, והעסק מתחיל להתדרדר מבחינת ביצועיו ורווחיו. ההרגשה לעתים מלווה גם במציאות בה כל בן משפחה "מחזיק" עורך דין מטעמו, אשר יגן על מקומו בעסק המשפחתי.

 

מתעוררת תחושה שבסופו לא רק העסק ייכשל, אלא גם המשפחה תתפרק, ולכן עדיפה מכירתו כעת על כישלון כפול בעתיד.

4. חוסר יכולת לנהל את העסק מסיבות שונות, אם מפאת תוצאות עסקיות לא טובות, שמצביעות על ניהול לקוי, או אף מצב לא צפוי בקרב בעל העסק, שלא מאפשר לו להמשיך לנהל את העסק, ולכן מכירתו היא אכן הצעד הנכון הבא.

5. כפי שפתחתי בתחילת דבריי, לרוב נמצא כי בעל העסק חושב להעביר את העסק לדור הבא.

 

כאשר מוצאים כי מסיבות שונות, שאין המקום כאן לפרטן, הדור הבא לא מסוגל לעבוד יחד, אזי כדאי למכרו בנקודת השיא, ולא כאשר המצב מתחיל להתדרדר.

אם אחת מהסיבות שציינתי לעיל אכן מתקיימת במציאות, עדיין לא בהכרח שזהו הצעד הנכון.

בשלב זה כדאי לשלב בעסק גורם שלישי, אובייקטיבי, אשר יחווה את דעתו על המצב, ויבדוק האם אפשר לעשות שינוי בעסק ללא מכירתו.

 

בהעדר תובנה שכזו אפשר להתקדם לשלב המכירה.

 


תגובות צפויות למכירה

כאשר מחליטים למכור עסק משפחתי יהיו כאלה שיהיו מופתעים מהמהלך והדבר ינחת עליהם כרעם ביום בהיר, מאידך, יהיו אשר ישמחו ויגידו שאף צפו זאת.

 

הבדלים אלו גוררים גם הבדלים בגישות הפרקטיות, אלה שיתכננו את תהליך המכירה בעוד האחרים עסוקים בעיכול הבשורה. אפשר לצפות הבדלי תגובות גם בין:

 

  • בין אקטיביסטים לפאסיביים – האקטיביסטים מודעים יותר למתרחש, קוראים את המפה ותגובתם לא תמוהה אלא ברורה, בעוד שהפסיבים פחות מודעים למתרחש ולכן ירימו גבה בהיוודע הנתונים.

  • בני משפחה מדרגה ראשונה יהיו לרוב מודעים לרצון של המייסד מאשר בני משפחה מדרגה שניה.

 

שיתוף אחרים בהחלטה

מכירת העסק היא רעיון שמתגלגל במוחו של בעל העסק, ולעתים שיתוף מספר רב של אנשים ברצון למכירה אינו מהלך נכון מבחינה עסקית, ולכן לרוב נמצא אנשים אשר לא משתפים את רצונם בכך, אלא רק בסיום המהלך.

 

מאידך, צריך לקחת בחשבון שלמהלך הזה יש מחיר, הוא מהלך נכון לדעתי, אך טמון בו מחיר מסוים שצריך להיות מודעים לו.

  • העובדים חשים בשינויים קלים בעסק, בגישה, בקבלת ההחלטות והרגשת אי הוודאות מרחפת באוויר. הם לעתים מקבלים גם מסרים סותרים מכל מי ששותף לתהליך. אי וודאות לאורך תקופה ארוכה פוגמת בעסק ובמוטיבציה של העובדים להמשיך לעבוד כרגיל. 

  • בני משפחה שלא שותפו בתהליך ובקבלת ההחלטה עלולים לחוש כי לא הביעו את דעתם וקולם בשיח לא נשמע. תחושה זו יכולה כמובן להעיב על המשך היחסים המשפחתיים גם לאחר מכירת העסק.

  • קונפליקטים שהיו חבויים, שלא צפו ושלא דיברו עליהם, יכולים בשלב זה לצוף ולעלות על פני השטח, מתוך תחושה של "לא רואים אותי".

התרופפות הקשר

בני משפחה וגם העובדים, שאינם מבני המשפחה, מרגישים במהלך ההתנהלות העסקית הרגילה כי העסק הוא המחבר בינם, ויש תחושה של הרמוניה ומשפחה, גם אם לא הכל עובד כמו שצריך.

במקרים של מכירה קיים הפחד של התרופפות הקשר בסיום המכירה.

כמובן שהמציאות לא חייבת להיות כזו.

קשרים שהיו רופפים יסתיימו בעת מכירת העסק, אך קשרים חזקים ימשיכו להיות כאלה גם אחרי המכירה, ולא חסרות דרכים ליצירה ושמירה על קשרים, שלא באמצעות העסק, אלא בדרכים אחרות.
 


כעס, דיכאון, קבלה

עולם הפסיכולוגיה אינו זר לנו בעולמנו הפרטי, אך גם בעולם העסקי. ישנם שלבים בצער שאנשים עוברים תוך כדי עיבוד כמו: הכחשה, כעס, מיקוח, דיכאון, וקבלה.

 

כך זה קורה עבור אנשים מסוימים כאשר מחליטים למכור את העסק.

 

אבל מה מאבדים?

 

יש שמאבדים את מקור פרנסתם וכל המשתמע מכך.

עבור הבעלים – לפתח משהו אחר כי עוזבים למשהו ולא ממשהו. לפתח ראייה לעתיד. טיפול בנדיבות בעובדים שעוזבים יכול להקל על חווית הפרידה. טקס יכול לעזור או אפילו יעוץ אישי.
 

 


ציפיות ראליות

מכירת עסק מיוחסת לרוב לקבלת תמורה כלשהי לאנשים שהיו שותפים לעסק ולהצלחתו, מלבד לבעל העסק. יש שמצפים לתמורה אשר לעתים לא ראלית עבור המכירה.

 

בחברות גדולות היחס לעתים נקבע לפי ותק, מעמד מקצועי או שוויון של תמורה בין כולם, אבל מה עושים בעסק קטן יותר? תקשורת ברורה עם תיאום ציפיות יכולה בהחלט לעזור ולהקטין את מידת אי הוודאות.

 

נושא זה הוא פרטי, ומשפחה בדרך כלל לא תרצה לחשוף את התמורה, ולכן מידת החשיפה בהתאם לקשר עם בני המשפחה שלהם.
 

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef