דף הבית > מרכז ידע > ניהול עסק משפחתי > מה בין יזמות, 

מה בין יזמות, חדשנות ועסקים משפחתיים

עסקים משפחתיים מהווים את הגרעין העסקי הנפוץ והוותיק ביותר בעולם העסקי. אלא שהסטטיסטיקה מחייכת פחות: פחות משליש מהעסקים שורדים ומעבירים את המושכות לדור השני, ורק 13% לדור השלישי. הסיבות לכך הן רבות אך אחת הסיבות נעוצה בחדשנות, או יותר נכון, בחוסר הרצון ובחשש להכניס חידושים בעסק ולהשתנות. שמירה על הקיים ועל המסורת בעולם כה דינמי ומתחדש גורמת לאותם עסקים, בסופו של דבר, לקמול ולהסגר.

אם בעסקים משפחתיים עסקינן הרי שהקשר בינם לבין חדשנות ויזמות אינו ברור. היזמות הראשונית לבניית העסק צומחת לרוב מתוך הצורך הראשוני לפרנס את המשפחה ולשמור על עסק פעיל. העניין הוא שברגע שהעסק משרת נאמנה את החיים הפרטיים נוצרת לעיתים נוחות שלא מתמרצת גידול ושינוי. המשפחה מעדיפה לרוב עסק שבו היא שולטת, מאשר עסק צומח עם יכולת שליטה אבסולוטית שהולכת ונחלשת. משפחה תעדיף להשקיע פחות ותגן על ההון שנצבר. משפחה תעדיף לצמצם סיכונים ותחשוש מהתחייבויות לטווח ארוך. יש שתרצנה להישאר במצב הקבוע דווקא מחשש שמא סכסוכים יצמחו מתוך שינוי והתחדשות. העניין הוא שבעולמנו כיום, עולם תובעני ודינמי, שינויים חדשנות ולקיחת סיכונים הם לעיתים כורח המציאות. קיפאון אינו אופציה אפשרית. חדשנות ויזמות הם לעיתים התנאים להתקיים בכבוד לאורך זמן.


 

מהי יזמות עסקית ומהי חדשנות? 

לפני הכל כדאי שנגדיר במספר מילים: מהי יזמות עסקית ומהי חדשנות?. יזמות עסקית היא תהליך ששמה לה למטרה את הוצאתו לפועל של רעיון עסקי שמהווה מקור ליצירת רווח. זהו שם כללי לתיאור מצב בו מעורבים יצירתיות, שובבות, שבירת כללים ומוסכמות. חדשנות היא המקור, היא הבסיס לכל התהליך. חדשנות מניעה ליזמות – קודם כל החזון, המטרה, ואחר כך המשימה. החדשנות היא הרעיון שיביא בסופו של דבר למוצר חדש, לתהליך שיווקי שונה, לשוק חדש, לשיטת יצור שונה, טכנולוגיה חדשה או כל דרך אחרת שמזיזה את העסק מהקיים. החדשנות מורכבת וקשה לעיכול שכן היא מעידה על התייחסות לעסק עם ראיה לטווח ארוך ולא לכאן ועכשיו.

 

יתרונות בחדשנות

עסקים התומכים בהתנהגות יזמית ובחדשנות פועלים בעצם מתוך ידיעה ברורה כי זו אחת הדרכים להמשיך להתקיים בעולם כה תחרותי. עולם שבו אם אתה רוצה לשרוד אתה חייב להתחדש ולעיתים אף להגדיר מחדש את תחום העיסוק. היזמות תהווה מרכיב חשוב כאשר המטרה היא העברה בין-דורית ופחות מכירת העסק בעוד מספר שנים. הרקע של העסק, הרקע ממנו צמח, יכול להוות מדד להצלחה ליישום התוכנית. מחקרים מוצאים קשר חיובי בין בן למשפחה בעלת עסק המאופיין ביוזמה והתחדשות לבן פעילותו ויוזמתו של בן משפחה זו בהווה. הרקע והחינוך שקיבל היזם מהווים כר פורה לעתיד.

יצירת תוכנית לחדשנות היא הכרח בכל עסק ועל העסק לתת את מלוא תשומת הלב לנקודה זו. האתגר של עסק הוא בשילוב בין חדשנות למסורת. שילוב אשר יגביר את הצמיחה, את הרווח והיציבות של החברה. אך לפני בניית התוכנית יש לוודא שאכן בעסק יש סביבת עבודה שמעודדת לחדשנות. סביבה שמבינה את חשיבות הנושא ויודעת שזהו תנאי חשוב להמשך הדרך ואולי אף לקיום העסק. סביבה תומכת.


 

כיצד תזהה את הצורך בחדשנות?

כל עסק נתקל בקשיים במהלך חייו. הקשיים יכולים לבוא מהרבה כיוונים. מצד הלקוחות, מהצד הפיננסי-תזרימי, מצד העובדים או לדוגמא מצידם של הספקים. אין כתובת ברורה אחת. לא חייבים להישאר ולסבול את המצב הקשה, אפשר להפוך את הקושי להזדמנויות לשיפור ולהכנסת שינויים בעסק. באמצעות ניתוח יעיל ומדויק של העסק ניתן לבחון מהם החוזקות של העסק, התחומים בהם למתחרים שלנו קשה להתחרות בנו, ובכך לדעת כיצד אפשר למנף נקודות אלו ולהעצים אותם מול המתחרים.

אפשר לבחון מהם הנושאים שעליהם הלקוחות מתלוננים ואיך אפשר לשפר ולחדש כך שהתלונות יקטנו עד לאפס. אפשר גם לבחון את הטענות שמעלים אנשי המכירות לקושי בתהליך המכירה. או מהו המידע שיכולים לספק עבורנו הספקים ונותני השירות על העסק שלנו מול המתחרים או עסקים דומים. שאלות אלו יכולות להיות מקור מצויין לתהליך חשיבתי שבסופו יבואו שינויים וחידושים אשר יכולים לשדרג את העסק. מענה רציני יכול להיות אופציה להכנסת חדשנות למערכת בדמות של מוצר חדש, שוק חדש, חומרי גלם חדשים או טכנולוגיה אחרת.

 


אבל מהם התנאים המוקדמים לחדשנות?

ניתן למנות רשימה ארוכה של תנאים שמהווים שלב מקדים ליצירת חדשנות בעסק, אך ברצוני להביא לפניכם את מיצוי שני הדברים העיקריים, הרי שהם:

♦ היכולת לספוג כשלון והפסד מבלי להאשים אף אחד. לקחת על כך אחריות ולדעת שזהו חלק מהעניין. מי שראייתו היא לטווח ארוך ולא לטווח קצר יודע שכישלונות הם חלק מתהליך בריא של צמיחה ושינוי בעסק ולכן יש ללמוד ממנו ולא לאו דווקא להצטער ולבכות עליו.

♦ צוות שמעודד שינויים וחדשנות, מעודד יוזמות ופרויקטים חדשים אך יחד עם זאת מודע למגבלות התקציב ואופי העסק שבו הוא עובד.

בניית תוכנית פעולה בכדי להטמיע את החדשנות בעסק, מומלץ כי השלב הראשוני יתחיל בבניית תכנית פעולה בתוך העסק:

♦ תוכנית שתדע לחבר בין הרעיונות החדשים לבין העסק המשפחתי. הרעיונות לא יכולים לבוא בסתירה לערכים המשפחתיים, לרוח שמאפיינת אותה. רעיונות כאלה סופם בדרך כלל שלא יחזיקו מעמד.

♦ תוכנית שתחבר בין החדשנות למשימות, שתדע לחבר בין הרעיונות למציאות, ללוחות הזמנים ולביצוע.

 

 

התנגדויות בעסק

התנגדויות לשינוי רוב הסיכויים שתקום התנגדות להכנסת שינויים כלשהם בעסק משפחתי. ההתנגדות טבעית ולגיטימית ומומלץ לא לדכא אותה או לזלזל בה. נביא לפניכם שתי דוגמאות אפשריות:
התנגדות לשינוי ע"י המייסדים, על ידי מי שהקימו את העסק. ניתן לזהות גילויי התנגדות בשל חוסר הרצון לשנות דברים שאינם דומים לתחילת הדרך. הדרך שהם הביאו לעסק.
התנגדות ע"י דור ההמשך, זה שמנהל את העסק בהווה. ההתנגדות יכולה לבוא מאותם בני משפחה שאין להם את הלהט וההתלהבות לעסק כפי שהיה לדור המייסדים, ולכן מטרתם לשמור על הקיים ופחות ליצור מהפכות ושינויים.

 


מה עושים עם התנגדות לשינוי?

ראשית, התנגדות היא לא בהכרח דבר רע, במובנים מסוימים היא דבר טוב. היא בולמת ומאזנת רעיונות שלעיתים אין להם אחיזה במציאות. מקרקעת אותם לאדמה ומונעת הפסדים וכישלונות.

אם השינוי החדשני אכן יכול לעזור בעסק (לפחות כך האמונה והמספרים טוענים) אזי צריך לזהות את מוקדי ההתנגדות, מה תהיינה טענותיהם ולהכין תשובות בהתאם. התשובות חייבות להיות מספקות כך שיניחו את דעתו של מי שלא נוח לו עם ההצעה. במידה והתשובות אכן מספקות, מוסרת לרוב ההתנגדות וניתן להמשיך בשלבי התוכנית.

 


מה לגבי הסיכון?

הסיכון בלקיחת יוזמה ובהשקעה חדשה גורר לעיתים מצב שבו העסקים לא מסוגלים להסתמך על מקורות מימוניים שקיימים בעסק אלא חייבים להסתמך על הלוואות. במחקרים נמצא שעסקים עם הלוואות מצפים לצמיחה והתפתחות יותר מאלה אשר לא לקחו הלוואות. כמובן שאין זה אומר שצריך לרוץ עכשיו ולקחת הלוואה לצורך מיזם חדש. חובות וסיכונים יכולים לגרום גם למתחים ולחצים בתוך המשפחה. מתחים שיכולים להתפתח לידי קשיים ניהולים מורכבים.

במצבים שכאלה מומלץ כי ההחלטה לשינוי לא תתבסס על אדם אחד בלבד אלא תבוא מתוך הצוות הניהולי-משפחתי שמנהל את העסק. ברגע שרוב בצוות המשפחתי החליט להביא את השינויים בעסק, קל יותר למחזיק במושכות לנהל את המשך הפרויקט כולו.

עקשנות וגמישות כתכונות מועילות מי שמוביל את המהלך, אלה שהולכים אחר הרעיון ההתחלתי שלהם, ימשיכו לתמוך בו גם כאשר הדברים לא יסתדרו בהתחלה כפי שרוצים. הם עקשנים לרעיון כיוון שמאמינים שהדבר יביא לשינוי בעסק. לדוגמא שינוי תהליכי או שינוי שיווקי שיביא בסופו של דבר לרווחים גדולים יותר. האם הדבקות במטרה צריכה להיות בכל מחיר? למען האמת יש כאן מקום לגילוי גמישות. הגמישות תבוא לידי ביטוי ב"איך" אבל לא ברעיון. אם קיים רעיון ליצור מוצר חדש, אז הוא יוכל לגלות גמישות ב"איך" שפירושו – חדירה לשוק בארץ תחילה ולא ישר לחו"ל, עיצוב מוצר, מחירו ההתחלתי וכו' אבל לא תהיה גמישות על המהות, על המוצר, על זה לא מוותרים.

לסיכום, עסק משפחתי אשר מעוניין להמשיך ולהתקיים בעולם העסקי מחוייב להתחדשות שתביא ליוזמות וזאת כדי למנוע הגעה למצב של קמילת העסק ולסגירתו. התהליך לא פשוט ואולי אף מורכב, אך לא בלתי אפשרי.​

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef