Pixabay

דף הבית  >  מרכז ידע  >  תקשורת וקונפליקטים > עסק משפחתי? אל תתנו לדרמות להשפיע

עסק משפחתי? אל תתנו לדרמות להשפיע

"אנחנו בני משפחה אחת שעובדים יחד כבר הרבה שנים, לרוב זה עובד טוב אבל יש תקופות של מתח וויכוחים. ואין מה לעשות, כשהיחסים ביננו לא משהו אז המכירות והרווחים "מגיבים" בהתאם".

נשמע מוכר? נראה שכן.

 

אין ספק שתחושה או ידיעה זו רווחת בקרב עסקים רבים בכלל ומשפחתיים בפרט.

 

אם נודה על האמת, עבודה עם בני המשפחה כוללת בתוכה גם התמודדות עם קונפליקטים ומתחים, זה בלתי נמנע וזה חלק מהעניין. האתגר הוא לדאוג שאלו יפתרו או ינוהלו בצורה נכונה כך שלא ישפיעו באופן דרמטי על התוצאות העסקיות.
 


הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה, עסקים משפחתיים מהווים בין 70-90% מהעסקים בעולם והם מהווים את הגרעין העסקי הנפוץ והוותיק ביותר בעולם העסקי.

 

אלא שבהמשך הדרך הסטטיסטיקה מחייכת פחות: פחות משליש מהעסקים שורדים ומעבירים את המושכות לדור השני, ורק 13% לדור השלישי.

 

אחת הסיבות לכך היא קונפליקטים פנים משפחתיים אשר משפיעים על יציבות העסק.

 

עסק משפחתי כמו כל עסק אחר צריך להוכיח הצדקה כלכלית ורווחיות לאורך זמן, כזו אשר מבוססת לרוב על השקעות נכונות (בטוחות?), תכנון אסטרטגי, מכירות רווחיות ויעילות כלכלית. יחד עם זאת, כאשר עובדים עם בני המשפחה מהווה העבודה המשותפת כר נרחב למתח, קונפליקטים ואי הסכמות אשר יכולים בסופו של דבר להשפיע על הרווחיות בעסק.

 

הסכנה היא כי אם נשאיר את הבעיות ללא פתרון, עלל הדבר להביא לסגירת העסק.

 

 


נשאלת השאלה, מדוע קיימים קונפליקטים בעסק משפחתי?

רוב העסקים, ללא קשר אם משפחתיים הם או לא, שואפים לשיתוף פעולה בצוות העובדים, כזה אשר יקדם בסופו של דבר את העסק.

 

יחד עם זאת אל לנו להתעלם מהעובדה שקונפליקטים פנימיים הם חלק אינטגרלי מחיי העבודה.

 

נשאלת השאלה – מדוע זה קורה ומה מקורם?

 

ובכן, יכולות להיות לכך סיבות רבות, בין היתר בגלל שאנחנו שונים האחד מהשני ולכן תפיסת המציאות שלנו שונה ומשתנה, צרכים ורצונות שונים בנקודות זמן שלא נענים ומביאים לתסכול, ראיה בין דורית שונה וגם הבדלים בתפיסה בגלל שוני בין המינים.

 

אם נחזור לסוגיית העסקים המשפחתיים הרי שכאשר אלו מגיעים לפתחו של העסק הם מהווים איום רציני הן על מרקם היחסים בעסק והן על זה שבמשפחה.

 


שלושה נושאים עיקריים מביאים למתח בקרב עסקים משפחתיים:

א. סמכות ואחריות

כמו שבמשפחה גבולות והסכמים אינם מוגדרים בצורה רשמית ומוגדרת אלא מעט מטושטשת כך גם לרוב בעסקים משפחתיים.

 

הגבולות הכה מוגדרים וברורים בעולם העסקים לא קיימים ואלו מקשים על התפקוד ויכולים להוות סיבה לקונפליקט.

 

חוסר הגדרה של התפקיד הטומן בחובו גם חוסר הגדרה של אחריות וסמכות הם מקור לחוסר הבנה מתמשך. מצבים אשר יכולים להביא לעומס יתר על אחד וחידלון תפקודי של האחר, נושאים חשובים הדורשים התייחסות וטיפול נופלים "בין הכיסאות" וגוררים תסכולים והאשמות. 

 

 


ב. מעמד ותפקיד

אנחנו שונים האחד מהשני, זו עובדה. אחד טוב בשיווק והאחר ביצור, אחד מוכשר וכריזמטי ולכן מיועד לניהול והשני נחבא אל הכלים ורוצה להתחבא אחרי מחשב בסביבה ללא אנשים.

 

כאלו אנחנו וזה מה שהופך את העולם ליפה ומעניין.

 

כשמדובר בבני משפחה שעובדים יחד עובדות אלו הופכות לפעמים למורכבות וקשות יותר.

 

אם לדוגמא ניקח שני אחים שעובדים יחד עם אביהם, קשה לאח הפחות דומיננטי ונחבא אל הכלים לקבל את העובדה שאחיו עובד בניהול, בעל משרה בכירה ואילו הוא בתפקיד פחות משפיע וסמכותי. אלו מצבים שלעיתים יצרו מתחים על בסיס הקושי לקבל הוראות ממי שאמור להיות שווה לו במשפחה.

 

השוני הבסיסי והטבעי שקיים בין השניים יכול ליצור תסכול וקונפליקטים בין בני המשפחה על בסיס של מעמד ותפקיד. 

 

 


ג. רמות התגמול של בני המשפחה בעסק

 

סוגיה מורכבת אשר צריכה להתמודד עם השאלה האם צריך לתת שכר שווה לבני המשפחה או שכר לפי התפקיד והאחריות?

 

האם אח שמשמש מנהל כספים של העסק אמור לקבל משכורת זהה לאחיו אשר עובד בעסק כמחסנאי או בתפקיד אדמיניסטרטיבי אחר.

 

האם שוויון בשכר צריך לנבוע מעצם הקרבה המשפחתית או מעצם האחריות הכרוכה בו. 

 

 


כיצד קונפליקטים משפיעים על העושר של המשפחה?

הסוגיות המתוארות לעיל טומנות בחובן מורכבות אשר יכולה לגרום למתח וקונפליקטים בתוך העסק המשפחתי אך יחד עם זאת אינן גזרה משמיים אלא ניתנות לפתרון.

 

אנו רואים סביבנו עסקים אשר מעדיפים למרות הכול להישאר ולחיות בתוך המתח המתמיד אשר רק הולך ומסתבך.

 

העניין הוא שמצבים אלו מקשים על הפעילות ופוגעים ברווחים.

 

כאשר קונפליקטים לא באים לידי פיתרון אזי לא מגיעים להסכמות, לא מחליטים.

 

אי קבלת החלטות לאורך זמן הופך לאחד הקשיים הגדולים בניהול העסק, חיי העסק מתנהלים סביב מציאת פתרונות לפרצות יומיומיות ולא לחשיבה עמוקה.

 

כל אלו גורמים בסופו לפגיעה במונחי רווח והפסד אבל גם במונחי מוניטין ופגיעה בשמו הטוב של העסק.

 

בשורה התחתונה הפעילות הפיננסית נפגעת וכך גם העושר המשפחתי. 


כיצד אפשר להתמודד עם קונפליקטים בעסק?

תקשורת ברורה ושקיפות

אלו הם מרכיבי מפתח כדי למזער קונפליקטים עתידיים. מכיוון שבנושאים רגישים קיימת נטייה לדחות לזמן אחר, הרי שהעסק משפחתי, הנושאים נדחים אבל לא תמיד באים לידי פיתרון.

פתיחות שמאפשרת "לשים דברים על השולחן" מאפשרת בסופו של דבר להקטין את הכעסים ולהגיע לפתרונות רלוונטים.



ניהול הציפיות

חלק מהפתרון טמון בעצם ניהול הציפיות לתפקיד, מעין הגדרה מראש בעת הכניסה לעסק.

 

הגדרה זו תכלול מהו השכר ומהי הסמכות והאחריות כדי למנוע תסכולים וסכסוכים בנושא.

 

גם אם נראה שבן המשפחה נכנס לתקופה קצרה וזמנית הרי שאנו מכירים שהזמניות הזו לפעמים אורכת שנים רבות.

 

עדיף לנהל ציפיות בנושא בעת הכניסה ובכך למנוע תסכולים בהמשך. זה לא פשוט אבל קל יותר מאשר לפתור פלונטרים מסובכים בהמשך הדרך.
 

 


מנגנון ליישוב סכסוכים

 

מנגנון להתמודדות עם סכסוכים בין בני המשפחה חברים.

 

עסקים משפחתיים יותר ויותר יוצרים מנגנוני יישוב סכסוכים רשמיים המספק פורום שבו בני המשפחה בסכסוך יכולים לפתור את הבעיות בדרך ידידותית.

 

עם זאת, קיימות משפחות אשר מקימות ועדות ליישוב סכסוכים הכולל את מעורבותו של זר, אדם שהוא מהימן ומוסכם על ידי בני המשפחה, ומציע קול אובייקטיבי הבא לעזר בעת ישוב הסכסוכים.
 

 

לסיכום, אין ספק שלעבוד יחד זה קשה מחד אבל מאתגר ומשתלם מאידך. בסופו של דבר, תקשורת טובה ויחסי אמון יכולים להביא לפתרונות לעיתים זמניים ולעיתים קבועים. תלוי במשפחה.
 

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef