דף הבית  >  מרכז ידע  >  הורשה והמשכיות > כיצד להעביר את השליטה

כיצד לבנות תוכנית אסטרטגית לעסק המשפחתי?

הסטטיסטיקה מוכיחה כי רק אחד מתוך שלושה עסקים משפחתיים צולחים את המעבר מדור ראשון לשני ופחות מכך מדור שני לשלישי.

 

במבט ראשון נראה כי שיעור ההישרדות מרתיע, אחוז נמוך יחסית, אבל מחקרים בנושא אשר התפרסמו בשנים האחרונות מצביעים על שתי סיבות עיקריות:

ידוע כי חלק לא מבוטל מהעסקים המשפחתיים עומדים בפני הדילמה האם וכיצד להעביר את הבעלות או השליטה לדור ההמשך, אך לפני הדיון בתכנון העסק המשפחתי נבדוק תחילה מהן האופציות הקיימות לעתיד העסק.

 

בעל עסק משפחתי אשר מביט אל העתיד יראה לרוב את האפשרויות הבאות:

1. להפסיק את הפעילות העסקית ולסגור את נכסי העסק

2. למכור את העסק לגוף כלשהו מחוץ למשפחה

3. לשמור על בעלות משפחתית אך להביא מנהל חיצוני לניהול העסק

4. לשמור על העסק המשפחתי בידי המשפחה

 

כמו שציינתי קודם לכן, הסטטיסטיקה מוכיחה כי שיעורי ההישרדות של עסקים הבוחרים באופציות של שמירת הבעלות וניהול בידי המשפחה אינם גבוהים במיוחד (30-40%), נשאלת השאלה מדוע אין אנו רואים שיעורים גבוהים יותר?

 

ובכן, בהסתמך על ניסיון העבר, ניתן לציין שלושה גורמים בסיסיים אשר יכולים להתרחש ביחד או לחוד ועלולים להביא לכדי תוצאה של כישלון המעבר לדור שני:

 

הגורם הראשון - היעדר התכנון

אי קיומה של תוכנית מסודרת ומתועדת המנחה את הדרך להעברת הבעלות לדור הבא. כך יתכן כי משבר שמטלטל את העסק עלול להוביל בסופו של דבר לסגירתו של העסק. בעוד שאם היתה תוכנית מסודרת ניתן היה לקבוע כללים מה לעשות במצבים שונים איתם העסק מתמודד.

הגורם השני - העסק הוא המייסד

בחלק מהעסקים אנחנו מוצאים שהעסק המשפחתי הוא המייסד.

 

זה קורה במקרים בהם אישיותו של המייסד ויכולותיו מייצגות את הליבה של העסק, את מהות העסק, והדורות הבאים לא מסוגלים להמשיך ולהוביל את העסק כפי שהוא. כמו לדוגמא, יכולות טכניות נדירות שאין לבני הדור הבא, יכולות מקצועיות שרק הוא ניחן בהם ולא שאר בני המשפחה.

לבעלים, במצב שכזה, לא יהיה עניין להעביר את העסק לדור הבא והם מקבלים את ה"נוסחא" כי כאשר הם עוזבים את העסק אזי העסק ייסגר / יימכר.

הגורם השלישי - לא רוצים להמשיך את העסק

אף אחד מבני המשפחה לא רוצה לקבל את העסק, לנהל אותו או להמשיך אותו ולכן המשפחה מעדיפה למכור אותו לגורם חיצוני.

אני רוצה כעת לחזור לנקודה הראשונית של העדר תכנון כדי לבחון אותה ולראות כיצד בכל זאת אפשר לתכנן נכון את המעבר הבינדורי. 

התכנון מתייחס לשלושה רכיבים עיקריים וכל רכיב הוא תוכנית שלמה ומלאה המשלימה את האחרים. כולם יחד צריכים להיות ערוכים כדי להבטיח את ההצלחה הגדולה ביותר של הצלחת העסק המשפחתי.

פיתוח תוכנית אסטרטגית לעסק

התוכנית האסטרטגית לעסק משרטטת ומפרטת את מטרות העסק ועונה במקביל על השאלות הבאות:

האם העסק מכוון לצמיחה ולגידול בהכנסות וברווחים?

האם העסק יכול לספק הכנסה עבור כל בני המשפחה אשר עובדים בעסק?

האם העסק צריך לגוון ולהוסיף עוד מוצרים ותחומים מעבר לעסקי הליבה שלו כדי להצליח?

האם העסק הקיים מסוגל להתמודד עם תפעול העסק בצורה טובה ותחרותית?.

תכנון אשר מתמודד בצורה עניינית בסוגיות אלו יאפשר לבעלי עסקים ליצור תמונה ברורה יותר של העתיד המיועד של העסק.

יצירת תוכנית עבור כל אחד מבני המשפחה

תכנית זו מתייחסת לכל אחד מבני המשפחה באופן אישי.

 

היא צריכה לתאר את התפקיד של המשפחה בעסק ואת החלק של כל אחד מבני המשפחה בעסק.

 

חשוב שתכנית זו תטפל בנושאים כגון: תנאי העסקתם של בני המשפחה, הגדרת תפקידם וקידומם האפשרי, מה יקבלו במידה ויחליטו לעזוב את העסק, וגם איזו תמיכה יקבלו בני המשפחה מחוץ לעסק (במידה והעסק מסוגל לכך).

 

יצירת תוכנית הורשה עסקית

תוכנית ההורשה צריכה לזהות מי יוביל את העסק בדור הבא כאשר הבעלים הנוכחי עוזב את התפקיד.

 

תוכנית ההורשה צריכה לכלול לוחות זמנים לשינוי, תהליך הדרגתי של מסירת הבעלות והניהול לדור הבא תוך קבלת תפקידים אחרים בעסק (לא מחויב, רק במידת הצורך).

 

התוכנית צריכה, בין היתר, להתייחס לציפיות התגמול של בן המשפחה אשר מקבל את העסק וכן את אחוזי הבעלות שהוא מקבל.

 

לסיכום,

מעבר בין דורי בעסק הוא לא פשוט. בין היתר כי ישנם אזורים רבים של אי ודאות וחוסר ידע לגבי מה יצפון העתיד. תכנון נכון מאפשר מפת התקדמות אשר לאורה אפשר להתקדם בצורה מסודרת. בהצלחה.

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef