דף הבית  >  מרכז ידע  >  ניהול עסק משפחתי > מה עושים כאשר אין שיתוף פעולה

מה עושים כאשר אין שיתוף פעולה

בעסק המשפחתי?

אני זוכרת את התקופות בהם עבדתי במקום עבודה שלא אהבתי, בתפקיד שדי סבלתי ממנו אבל הרגשתי שאין לי הרבה ברירות, אני חייבת להתפרנס וזה מה שיש כרגע. התקופה הזו לוותה בתחושות לא פשוטות וגם בהתנהלות שלא תמיד היתה נוחה לי. אם יש משהו שאפיין אותי בתקופה ההיא, זהו חוסר הרצון שלי לשתף פעולה עם חלק מהאנשים, ומאידך, הייתי בלתי מובנת להרבה מהם. התקופה הזו נמשכה עד שאמרתי: די! והתחלתי לתכנן ולבצע את ההתחלה למשהו חדש.


אני שמחה שהתקופה הזו כבר מאחורי, למדתי ממנה המון, בעיקר למדתי מה אני כן רוצה לעשות.

אז איך הסיפור הזה קשור לעסקים משפחתיים?

מעטים המקצועות בשוק העבודה בהם אתה עובד לבד, ממש לבד, כך שאתה לא קשור לאחד העובדים בעסק בדרך כלשהי. לרוב אנחנו קשורים ותלויים האחד בשני. וזה מצויין. התלות והקשר מאלצים אותנו לשכלל את התכונות החברתיות שלנו, לעבוד בתנאים לא אופטימלים ולא להישבר, לצאת מהנוחות של "לעשות רק מה שאני אוהבת". מצד שני, אם יש משהו מעצבן במקום העבודה הוא שאתה צריך לעשות משהו בשיתוף פעולה עם אחרים, לא משנה מה, וזה לא זורם. אין שיתוף פעולה, אין פידבק. זו תחושה מכבידה וקצת מזכירה את הדימוי שאתה צריך להזיז הר כדי שהשני יזוז. זה מעצבן ומייאש כי זה דורש פי כמה וכמה אנרגיות כדי שבסופו של דבר מה שצריך לקרות אכן יקרה.

 

אם בעסקים משפחתיים עסקינן, אחד מהיתרונות הידועים של עסקים משפחתיים הוא שיתוף הפעולה בין בני המשפחה, המחויבות, ראיית העסק כפרויקט משפחתי משותף והרצון לסייע אחד לשני כדי לקדם את העסק. העסק הוא מקור הפרנסה עבור המשפחה אבל גם השקעה עבור הדורות הבאים. אלא מה, לא תמיד האידיליה הזו אכן מתרחשת, לא תמיד אנחנו נשיג שיתוף פעולה בין בני המשפחה, אפילו אם בגופם זורם דם זהה.

למה זה קורה?

דברים לא קורים סתם, לחוסר שיתוף פעולה יש בדרך כלל בסיס עמוק ששווה להתעכב עליו כדי לנסות לזהות את פשר העניין. חוסר שיתוף פעולה בתוך העסק המשפחתי יכול לנבוע ממספר סיבות, אמנה רק אחדים מהן:

חוסר מוטיבציה שמקורה בחוסר התאמה 

אפתח בדוגמא שפגשתי באחד העסקים, צייר ואומן בנשמתו אשר עובד במפעל לקופסאות של אבא שלו. היה לו לא טוב שם, בעסק. מצב שכזה יכול להחזיק תקופה מסוימת, קצרה בדרך כלל, אבל בסופו של דבר השחיקה במקום שלא נכון לך תגרום לחוסר רצון לעבוד, לחוסר עניין ולחוסר מוטיבציה לשתף פעולה. המילים והדיבור ל"שיתוף פעולה" קיימים אבל בפועל יש כוחות חזקים מהם שלא מאפשרים להפיק את המקסימום מעצמם.

מותשים מקונפליקטים משפחתיים

לכל קונפליקט יש שורש, גרעין, של חוסר הסכמה בין הצדדים, חוסר הסכמה שצריך לגעת ולפתור. אך כשלא פותרים, מזניחים, מותירים את זה כמות שזה, כי פוחדים לפתור, פוחדים לגעת, נוצר בדרך כלל מעין "כדור שלג" של תגובות רעילות, שמתגלגל ומתגלגל ובסופו של דבר פוגע.

מצב של סכסוך בעסק המשפחתי יוצר מתח, חוסר רצון וחוסר חשק לעבוד ולשתף פעולה. באים לעבודה, עושים את מה שצריך לעשות מבלי לחשוב בצורה אחראית ומחייבת.

ניהול זו אומנות 

יש כאלו שנולדים עם היכולת הזו מולדת, בגנים שלהם, ויש שצריכים להתאמן לשם כך. בכל מקרה, ניהול זו אומנות כי היא מחברת בין אנשים, בין תפקידים, בין פעולות ואופרציות בתוך העסק. כאשר החיבור בין האנשים בעסק לא מספיק חזק, המנהלים בדרך כלל מתערבים, וכשרמת הניהול חלשה, כל החוליות המחוברות לכך נחלשות גם כן.

האם המצב צריך ויכול להימשך כך?

ברור שלא, לא צריך ולא יכול. לא צריך בגלל האווירה העכורה שלא נעים לעבוד ולהתנהל בתוכה. ולא יכול כי זה בוודאות משפיע בסופו של דבר גם על הפעילות העסקית ועל רווחי העסק.

אז מה בעצם צריך לעשות?

השלב הראשון והכי חשוב – אבחון – לאבחן היכן בדיוק הקושי או הבעיה. מה הסיבה לכך שאין שיתוף פעולה בעסק. מה הסיבה השורשית לכך, זו שאולי אינה נראית לעיין אך התוצאה היא חוסר שיתוף פעולה.

האם זה תסכול מחוסר התאמה?

האם זו תחושה של סכסוך מתמשך?

או האם זה נובע מחוסר ניהול בסיסי של המערכת,

או כמובן מכל סיבה אחרת.

כאן נכנס הדיוק של האבחון, חשיבות הדיוק בו, כי ברגע שזה מדויק ניתן לפעול בצורה קלה וטובה ואף אפקטיבית יותר בעסק המשפחתי.

האפשרויות הקיימות לפתרון הקושי:

  • ישיבות משפחתיות אשר יאפשרו תקשורת פתוחה ומתן לגיטימציה להעלות את כל הבעיות, הקשיים והקונפליקטים. זמן שיהפוך לגיטימי לשיח ודיבור מבלי להחביא את הדברים בפנים. לעורר באופן תמידי ש"אנחנו עסק משפחתי" ולהדגיש את הערכים המשפחתיים ואת הרצון לשמור את העסק לדור הבא. עסק משפחתי זו סוג של "גאוות יחידה" שדורשת תחזוק תמידי. רק תקשורת, מילים ודיבור, יכולים להביא לשיתוף פעולה, חוסר תקשורת גורר בהרבה מקרים לנתק.

  • להבין מהו חלקו של כל אחד בעסק. "חלוקת תפקידים" זה ביטוי שכולל בתוכו גבולות, הגדרות, איפה אני מתחיל ואיפה מתחיל האחר, מה תפקידי ומה תפקידו, איפה האחריות של שנינו בתוך העסק המשפחתי. כשהדברים ברורים קל יותר לשתף פעולה, הגבולות ביננו ברורים, יש מפה שמתווה את הדרך ואין מקום לסכסוכים על בסיס של עמימות הדברים. גבולות ברורים הם בסיס טוב לשיתוף פעולה בתוך העסק.  

  • פיתוח מנהלים או אימון אישי. המציאות חזקה ולעיתים היא מציבה אותנו במקומות שלא נוחים לנו או שאין לנו את הכלים להתמודד איתה. אם, לדוגמא, אני מנהלת בעסק משפחתי, ואני מוצאת קושי בתפקיד, זה לא בהכרח אומר שאני צריכה לזוז מהתפקיד, זה אולי אומר שאני זקוקה ליעוץ, להדרכה, להכוונה כיצד לבצע את התפקיד בצורה טובה יותר, מתן כלים כיצד לנהל טוב יותר.

לסיכום, שיתוף פעולה בעסק משפחתי הוא אחד מאבני היסוד של העסק. ראוי להשקיע תשומת לב כדי לבחון מדוע הדברים לא עובדים כמו שצריך כדי שזה יעבוד מצויין בהמשך. בהצלחה!

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

מדריך ניהול עסק משפחתי במתנה!

כתבתי עבורכם את המדריך כללי זהב לניהול עסק משפחתי מצליח.

במדריך תמצאו המלצות מועילות וישימות, כללי זהבשייסייעו לכם לקדם את העסק המשפחתי שלכם צעד אחד קדימה. 

  • כלים פרקטיים היחודיים רק לעסקים משפחתיים.

  • כלים המשלבים בין המשפחה לעסק בצורה מיטבית.

  • אילו מכשולים עלולים להופיע כאשר דור ההמשך נכנס לעסק, ומה אפשר לעשות כדי להתגבר על כך.

  • ועוד המלצות רלוונטיות.

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef