דף הבית  >  מרכז ידע  >  ניהול עסק משפחתי > מהו הדבר

מהו הדבר החשוב ביותר בארגון של עסק משפחתי?

אפשר למצוא גם יתרונות בחוסר סדר, לא הרבה, אבל אפשר, כמו למשל: זורמים עם מה שבא, לא מאבדים זמן יקר על חוקים וחוקיות, ולא מבזבזים זמן על תכנון. אין ספק, אפשר למצוא גם יתרונות. אבל אם בעסקים משפחתיים עסקינן, החסרונות גוברים על היתרונות. לא לתכנן תפקידים לבני המשפחה, לא לדעת מהי הסמכות של כל אחד מבני המשפחה בעסק, לא להגדיר אחריות וסמכות, לא בהכרח עושים טוב לעסק.

 

למה זה קורה?

אני יודעת שיש הרבה סיבות לכך אבל אמנה את שתי העיקריות שבהן:

 

הראשונה, הצטרפות של הילדים לעסק המשפחתי לא מהסיבות העסקיות. למה הכוונה? עבור עסקים שאינם משפחתיים, אנחנו נטה לראות איוש תפקידים לפי הצרכים של העסק עם הגדרת תפקיד שכוללת סמכות ואחריות. הגדרות לפי הספר. לעומת זאת, בחלקם של העסקים המשפחתיים (לא בכולם, כמובן) נמצא כי קיימות עוד סיבות לכניסתו של הילד לעסק מעבר לצורך העסקי, כמו לדוגמא: הורים שרוצים המשכיות בעסק ולכן מאלצים אותו להיכנס, או רצון לגונן על הילד כדי שלא יתמודד עם "הג'ונגל בחוץ", או שהילד רוצה להיכנס מתוך נוחות והגנה כי מפחיד בחוץ. כל אלו מביאים לכך שבפועל נכנס לעסק המשפחתי ילד שהעסק לא בהכרח זקוק לכישורים שלו עכשיו.  התוצאה - כניסה בלי הגדרת תפקיד מסודרת מתוך תקווה שיום אחד זה יעשה בצורה מסודרת.

 

השניה, חוסר פרופורציות בחלוקת אחריות. כך נמצא עסקים שבהם ילד אחד דואג ואחראי מעבר למצופה, עושה המון ומשתדל לפתור כל בעיה שרק צצה, מול לעיתים, חוסר אחריות אצל בן משפחה שני, שלא ממש רוצה לקחת אחריות, ונהפוך הוא, מתלונן שהוא עמוס ומבקש שיורידו ממנו את העומס. התוצאה – עומס של מצבים בהם יש רצון לעזור למשפחה ולעסק ולעשות מעבר למה שאני מחויב לו, אחראי לו ומסוגל לו, כי אחרת הדברים פשוט לא יעשו.

 

מה הבעיה במצב כזה?

כאשר תפקידים לא מוגדרים בצורה ברורה הם עלולים לגרור לשני מצבים עיקריים:

האחד, הילד שנכנס לעסק לא בהכרח מממש את הפוטנציאל שיש לו והוא בעיקר נמצא על תקן של "סתימת חורים" בעסק. חלק מהתקדמות מקצועית של אדם והרגשת מיצוי הוא רכישת ניסיון מקצועי אשר מוכיח לאדם שהוא אכן מסוגל לבצע את היעדים והמטרות שהוגדרו לו. כאשר אלה אינם מוגדרים, קיימת תחושה של בזבוז זמן ובעיקר – החמצה.

השני, הילד עושה כמה דברים שונים, לא תמיד קשורים, לעיתים את "סידור העבודה" הוא מקבל תוך כדי פעילות בלי לדעת לצפות אותו מראש. הדברים מתנהלים בלי תכנון מסודר ומוגדר. מצב כזה הוא מתכון מופלא לכך שנושאים חשובים בעסק נופלים בין הכסאות כיוון שכל אחד "חשב שהאחר יעשה זאת".

 

אז מהן ההמלצות לפעולה?

ראשית, כדאי שתדעו שעדיף תמיד שתגדירו תפקיד לילד לפני הכניסה לעסק המשפחתי וזאת כדי למנוע חילוקי דעות, אי יעילות והרבה תסכול. זה השלב שבו אתם מחליטים לאיזה תפקיד הוא נכנס ומה התפקיד כולל. גם אם התפקיד קטן וגם אם לא בדיוק הולם בשלב הראשוני את כישוריו, עדיין כדאי שידע מהי הגדרת תפקידו וכיצד הוא יכול להתקדם במעלה הסולם.

 

שנית, לברר מהם צרכי העסק מבחינת תפקידים (איש מכירות, קניין, כלכלן, עובד יצור, אדמיניסטרציה) ולאחריו לבדוק מי הכי מתאים מבני המשפחה לבצע זאת. ההמלצה שלי היא – לא לתפור תפקיד לפי כשרונותיו של בן המשפחה, אלא הפוך, לבדוק מה העסק צריך ואז להתאים את התפקיד לבן המשפחה, אחרת, יווצר שיעמום גדול ואבטלה סמויה שלרוב תגרור תסכול מתמשך.

 

שלישית, הגדרה כתובה. במשפחה רגילה קיימת חלוקת תפקידים לא מוגדרת מראש בין ההורים לילדים או בין ההורים בעצמם, חלוקה שלרוב נוצרה עם הזמן ללא קביעת כללים. ההגדרה הזו לרוב אינה כתובה. כאשר אנו מדברים על עסק משפחתי, הגדרת התפקיד כדאי שתהיה כתובה ומוגדרת, גם אם מדובר בבן שלך. מומלץ שיוגדר תפקידו עם סמכויות ואחריות, בין היתר כדי לדעת מה לכתוב על כרטיס הביקור.

 

לסיכום, חלוקת תפקידים ברורה בעסק משפחתי תורמת לרווחת המשפחה, העובדים ולהקטנת קונפליקטים ואי הבנות מיותרות. בהצלחה.

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef