דף הבית  >  מרכז ידע  >  ניהול עסק משפחתי > סיפור מקרה

סיפור מקרה – איך מרוויחים משיתוף פעולה הרבה מאוד כסף

לעסק המשפחתי הוזמנתי לאחר משבר בעסק, משבר שכל אחד מעובדיו הזכיר מהרגע שנכנסתי, כמו היווה טראומה שנצרבה עמוק בכל אחד מהם. מי שחשב שיש מה לעשות ויש לאן להתקדם היה האבא, מי שייסד את העסק והכיר אותו על בוריו, כאשר השאר – לא ממש נתנו סיכוי לכל הטבה או שינוי.

 

אך לפני כן אקדים ואומר כמה מילים על העסק

המשפחה, משפחת לוי, הקימה עסק בתחום מתנות ודברי נוי לבית באחת מהערים המרכזיות במרכז הארץ. מי נכלל בעסק הזה אתם בטח שואלים, ובכן, הוא הוקם ע"י האבא ושלושה מילדיו אך הועסקו בו גם עובדים נוספים. הסיפור מתחיל לפני עשר שנים, בעסק שבתחילת דרכו שגשג ופרח אך עם הזמן הרווחים ירדו בצורה דרסטית. עונת הסתיו הגיעה ועמה החגים והקניות הרבות כמתנות לבית. לפתע, בעונה הבוערת ביותר של העסק, מצאו האב וילדיו כי העסק לא מתפקד בצורה יעילה, יש קצר בתקשורת, חלקים מהציוד שמשמש את המוצר הסופי לא הגיעו בסנכרון לכל השאר, וגם הספק הראשי לא סיפק בזמן. מנגד הלכו ונערמו תלונות הלקוחות, ההזמנות אומנם המשיכו להיכנס לעסק אך לא "כמו פעם", והפיגורים באספקת המוצרים היו עצומים. אם נוסיף על כל האמור לעיל כי מדובר בעסק משפחתי, בו מאשימים באופן בוטה וישיר מבלי לקחת אחריות על התפקיד, והרי לכם עסק עם פוטנציאל אדיר שנתקע ולא זז.

אז שזה עוד לא הסוף

המתח שנוצר בגלל שהדברים לא זרמו כמתוכנן גרמו למשבר בתוך המשפחה, מה שהביא למספר פעולות יזומות שלא ממש עזרו להתקדמות העסק.

הפעולה הראשונה

כניסת האחות הבכורה לעסק – לא שהיה זה רעיון רע בנסיבות אחרות, אבל במקרה זה הייתה זו תוספת של האשמות על הקיים ללא מתן פתרונות כיצד להמשיך בצורה טובה. כשמאשימים מבלי לציין איך משתפרים זה בעיקר מעצבן ובטח לא מועיל.

הפעולה השנייה

פיטורי הבן הצעיר והטלת האשמה שכל ההתנהלות העסקית הכושלת נופלת על כתפיו. אין ספק פתרון בעייתי שבפועל לא הביא לשיפור בתוצאות העסקיות כי הוא לא היה הבעיה.

הפעולה השלישית

הקטנה למינימום את תפקידו של הבן השלישי שנשאר בעסק. התפקיד דמה יותר לפקיד בלי סמכויות ואחריות, מה שהביא לכך שלא עשה עד שלא קיבל הוראה ברורה, לא יזם ולא הועיל הרבה לעסק. יעילותו, במקרה זה, הייתה נמוכה ביותר.

הפעולות הללו, למרות כוונתן הטובה, לא שפרו את המצב כיוון שלא באמת נגעו בבעיה המרכזית. התחושה הכללית ששררה הייתה של חוסר אמון ואכזבה עמוקה. כאשר עוסקים בהאשמות הדדיות ובפיטורי עובדים בלי להבין מהי שורש הבעיה, סביר להניח, שהבעיה תישאר ולא תיפטר. כמו חס וחלילה כאשר מדובר במחלה, רק כאשר אנו מוצאים את שורשה ונותנים לה תרופה היא נעלמת, אחרת היא פשוט נשארת.

האבחון הראשוני מצא שתי בעיות עיקריות שמאפיינות עסקים משפחתיים:

קצר בתקשורת וחוסר בתיאום ציפיות בין הצדדים. כאשר אלו הוגדרו ונומקו הובילו הם בסופו של דבר לתוכנית פעולה מפורטת.

הדבר הראשון שעסקתי בו הוא בניית כלים ליצירת תקשורת. העובדים דיברו והוציאו את אשר על ליבם. כל צד איפשר להציג את דעתו בהתנהלות העסקית מבלי להישפט על כך. עצם העובדה שאנשים דיברו הקלה את העול הפנימי שהרגישו, הם התחילו להבין יותר האחד את השני והחלו להיפגש על בסיס קבוע.

הדבר השני - חלוקת תפקידים ברורה. נמצא שחלק הארי מהקושי לעבוד בשיתוף פעולה היה בגלל שלא הוגדרו תפקידים בעסק המשפחתי. האבא ציפה מהבן שלו לתפוקה מסוימת כאשר בפועל הבן לא ידע שזה בכלל תפקידו. נושאים חשובים נפלו קודם לכן בין הכיסאות וכסף רב בוזבז לריק. ההגדרה עזרה לכך שכל אחד הבין היכן מקומו בעסק, מהם היעדים והמשימות שלו וגם נבנתה תוכנית בונוסים אשר תתאים לכך.

לאחר חצי שנה קיבלתי טלפון משמח – המכירות תוך פרק זמן כה קצר קפצו לפי 3.5 ממה שהיו לפני כן. והאווירה – יצירתית ומעודדת יותר.

מכאן אני למה שהפתרונות הם כנראה לא בשמיים, אלא ממש כאן.​

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef