Photo by rawpixel on Unsplash

דף הבית  >  מאמרים  >  תקשורת וקונפליקטים > 5 דרכים

5 שיטות לפתרון קונפליקטים

בעסק משפחתי

אתם מכירים את אלה שלא רבים ולא מתווכחים אף פעם עם אף אחד!...נכון! גם אני לא.

כולנו לקחנו בעבר וכנראה שגם ניקח בעתיד חלק פעיל בקונפליקט עם אדם אחר. זה יכול להיות מישהו מהמשפחה הקרובה, המשפחה הרחוקה, שכן, עמית לעבודה או מישהו שזה לראשונה פגשנו.

זה כמעט כמו כלל... בכל מצב שבו יש אינטראקציה עם אנשים אחרים קיימת האפשרות שגם יווצרו קונפליקטים.

קונפליקטים הם בלתי נמנעים והם גם חלק מחיינו, אנחנו רק צריכים ללמוד כיצד לנהל אותם כדי שההשפעה על חיינו לא תהיה שלילית וחזקה.

כמה מילים על קונפליקטים ועל מה שמאפיין אותם​

ניתן לומר בוודאות כי קונפליקטים הם חלק מהמציאות שלנו וכנראה שאנחנו לא ממש יכולים לברוח מהם. 

כאשר אני רוצה להשיג משהו עבורי, לקדם אינטרס שלי, אני צריכה לקחת בחשבון גם מצב של התנגשות אינטרסים, זאת אומרת, האדם שמולי רוצה בדיוק את אותו הדבר שאני רוצה. אגב, זה לא בהכרח שהוא רוצה לקחת ממני כי יש לו משהו נגדי, זה לא בהכרח על בסיס אישי.

נקח לדוגמא מצב שבו יש רכב אחד בעסק המשפחתי שמשמש כרכב פול (ציבורי), אלא ששני בני המשפחה רוצים וצריכים את הרכב באותה השעה. תוסיפו לזה גם לחץ של אמצע היום, קייץ, לחות ועצבים והנה מתכון בטוח לסכסוך אפשרי.

 

זוהי רק דוגמא אחת מרבות שנחשבת לפשוטה ולא מסובכת.

לא חסרים גם דוגמאות מהותיות יותר, העיתונות מלאה בסיפורים על עסקים משפחתיים שהתפרקו בגלל קונפליקטים על רכוש וירושה. הדוגמא המפורסמת היא של משפחת אייזנברג וחלוקת הירושה בין האח, האחיות ואם המשפחה או גם הסכסוך המתוקשר בתוך משפחת עופר בין ליאורה עופר לאחיה דורון על אותו הנושא בדיוק.  

לעיתים הנושא עצמו שעליו אנחנו מתווכחים הוא לא באמת מהותי בחיינו (הרכב בדוגמא לעיל) אלא דברים אחרים חבויים שם שמשפיעים על התגובה שלנו לארוע. במאמר חמשת הקונפליקטים העיקריים בעסק משפחתי פירטתי את הסיבות העיקריות לסכסוכים אפשריים בעסק.

ניהול קונפליקט שנוצר הוא אתגר וקושי, ואם אהיה יותר ספציפית, אז הדרך שבה אנו תופסים את המציאות היא לעיתים זו שמייצרת את הקושי ומקשה עלינו למצוא פתרונות. יותר מזה, ​לעיתים הקונפליקט יכול להתנהל בתוך ראשיהם של אנשים מבלי שהם בדקו מהי בדיוק העמדה של הצד השני.

אבל לא הכל שלילי, בקונפליקט יש גם משהו חיובי...

נכון, קונפליקט יכול להכיל ממדים של כעס ותסכול בגלל חוסר הסכמה אבל גם מאפשר צמיחה וחדשנות. זאת אומרת, לפעמים מספיקה התבוננות או מתן פרשנות אחרת למה שקורה כאן ועכשיו, ועצם הפרשנות יכולה לסייע בפתרון אבל גם להפוך אותך, לאיש עם סבלנות ואורך רוח מבעבר.

 

עסק משפחתי, מעצם היותו חיבור בין משפחה לעסק, יכול לייצר דרמות משפחתיות על בסיס כמעט יומי. כשאלו מגיעות צריך לדעת ולהפנים שזה חלק מניהול העסק וככל הנראה לא ניתן להימנע מכך. 


 

הקונפליקט כבר קרה. כעת, באילו שיטות ניתן לבחור כדי לפתור זאת?

 

אני מציינת כאן חמש שיטות עיקריות לפתרון הקונפליקט אבל יודעת שיש הרבה יותר.

יותר מזה, בכל קונפליקט אנחנו יכולים לבחור שיטה אחרת. במשפחה בדרך כלל נבחר שיטות רכות יותר ואילו עם אנשים מחוץ למשפחה שיטות יותר אסטרטיביות.

ומשהו נוסף, הבחירה היא תלוי אישיות, כך שהבחירה שלך תהיה תלויה במבנה האישיותי שלך בלבד.

וכעת לאפשרויות המוצעות:

תחרות

זהו מצב שבו מה שמעניין אותי הוא שאני אקבל את מה שאני רוצה, השני, במקרה הזה, פחות מעניין אותי.

דרך זו, פירושה, החלטיות, עמידה על שלך ומעט מאד התחשבות בצד השני.

 

יש רצון חזק לממש את הרצון שלך גם אם הוא לעיתים בא על חשבון האחר. לדוגמא, ההורים מטילים החלטה על הבן שלהם בעסק המשפחתי מבלי יכולת להתווכח.

ויתור

 

פחות מעניין אותי מה אני אשיג ויותר חשוב לי שהשני ישיג את מה שרצה.

 

זו דרך שבו האחד מזניח את רצונותיו כדי שהשני יקבל את מה שהוא רוצה.

זו דרך שלעיתים כוללת הקרבה עצמית.

כאשר אנחנו נמצאים במסגרת של מערכת יחסים לטווח ארוך (משפחה, חברות ארוכת שנים, מקום עבודה שאנו רואים בו מקום לטווח ארוך) ייתכן ונשתמש בטקטיקה כזו.

 

הימנעות

 

הקונפליקט לא כל כך מעניין אותי ולכן לא נכנסת לעימות.

גם דחיית הקונפליקט לזמן אחר או נסיגה מתוך מצב שיכול לאיים על האדם יכול להיחשב כהימנעות.

 

 

שיתוף פעולה

 

יש לי עניין ששני הצדדים יצאו מרוצים.

 

בשיתוף פעולה הכוונה היא לניסיון לעבוד במשותף עם הצד השני על מציאת פתרון שיספק את הצרכים של שני הצדדים.

 

גישור הוא דוגמא לשיתוף פעולה כיוון שיש רצון ששני הצדדים יצאו מרוצים או לא יגיעו להכרעות של בית משפט.

 

שיתוף פעולה יכול להתבצע על ידי בדיקה מהן הנקודות עליהן אנחנו לא מסכימים וכך כל צד לומד יותר על הצד שכנגד.

 

שיתוף פעולה מחייב בדרך כלל מציאת פתרון יצירתי למצב הקונפליקט, כך ששני הצדדים יוצאים ממנו מרוצים באותה המידה.

 

פשרה

 

זהו שטח ביניים בין תחרות לויתור כאשר המטרה היא למצוא פתרון תועלתי, ישים, מקובל על שני הצדדים והמספק בצורה חלקית את צרכיהם.

 

בדרך של פשרה מטשטשים את המחלוקת ומחפשים שביל ביניים מהיר בין שני הצדדים שבמחלוקת.

 

ניתן לומר שהמטרה המרכזית בהפעלת אסטרטגיה של פשרה במצבי קונפליקט היא להביא לכך ששני הצדדים יצאו ממנו לא מרוצים, באותה המידה.

לסיכום, קונפליקטים היו ויהיו והם חלק מהמרחב האנושי, התפתחותינו כבני אדם בוגרים מאפשרת לנו לנהל את הקונפליקט ולא להיכנע לו.

 

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

 

  2020 - Hedva Yosef

054-9039990