Photo by Rémi Walle on Unsplash

דף הבית  >  מאמרים  >  תקשורת וקונפליקטים > גישור עסקי, זה כל הסיפור

גישור עסקי, זה כל הסיפור

עסק משפחתי מתמודד עם אתגרים מיוחדים במהלך חייו, אתגרים שבסופו של דבר יכולים לגרום גם לקונפליקטים ומתחים בעסק ובמשפחה.

כאשר מתחים או סכסוכים הם מחוץ לתחום של פרנסה ומשפחה, אנחנו נהיה פחות לחוצים לגבם, אבל כאשר אלו נוגעים בשני הנושאים החשובים הללו, אנחנו, בדרך כלל, נרגיש שלא בנוח ואפילו קצת מאוימים.

מה הקושי הגדול שיש לנו עם קונפליקטים?

קונפליקטים יוצרים אצלנו מעין מחסומים אשר לא מאפשרים התקדמות, ואם מדברת אני על עסקים משפחתיים, הרי שאלו לא מאפשרים התקדמות בעסק, בין היתר על ידי דחייה של החלטות חשובות. אבל לא רק, גם אי נעימות וחוסר רצון להגיע לעבוד בעסק.

עסק יכול לעבוד בצורה לא יעילה ולהרוויח הרבה פחות מהפוטנציאל שלו בגלל חוסר תקשורת, מתח וסכסוכים שמעיבים על העבודה בעסק.

גישור בכלל וגישור עסקי בפרט הם חלק מהדרכים להתמודד עם סכסוכים בעסק המשפחתי, ועל כך במאמר הבא.

הרבה סימני קריאה

תארו לעצמכם מצב לא דמיוני בו שני בני משפחה לא מסכימים באופן החלטי וברור על נושא מהותי בניהול העסק.

במבט ראשוני זה נראה לעיתים כמו סוף הדרך! אין ברירה! צריך למכור ולחלק! צריך להיפרד! אי אפשר להמשיך לעבוד ביחד! 

הרבה קביעות פסקניות עם סימני קריאה רבים!

אבל אני שואלת אחרת,

 

האם זה מחויב המציאות?

האם יש סיכוי שבני המשפחה לא רואים את כל התמונה?

האם יש סיכוי שיש דרך לפתור את המחלוקת הפנימית בדרך שתאפשר להם להמשיך לעבוד יחד?

יש דרכים רבות לפתור קונפליקטים כאשר גישור היא אחת מהן.

 

על פי דה מרקר, כ 25% מהתביעות שמופנות לגישור מסתיימות בהסכמה. זוהי שיטה אשר תופסת תאוצה בשנים האחרונות. מלבד העובדה שהגישור קצר יחסית וחסכוני, הוא גם מאפשר לצדדים לשמור על מערכת יחסים תקינה. הוא נמצא בשימוש בתחומים רבים כמו לדוגמא: עסקים, משפחה, יחסים וכו' וכדאי לשקול פתרון שכזה לפני פניה לבית המשפט. 

ארחיב מעט על הנושא בהקשר של עסקים משפחתיים.

 

גישור בעסקים משפחתיים

נפתח בהגדרה, מהו הליך של גישור? זוהי בעצם מעורבותו של גורם שלישי, ניטרלי, מחוץ לעסק, בפתרון הקונפליקטים הקיימים בעסק המשפחתי.

זהו בעצם תהליך של משא ומתן אשר בסופו שני הצדדים יוצאים מרוצים.

 

כאשר קיימת מחלוקת בין שני צדדים שאינה ניתנת לפתרון הנראה לעיין, מעורב צד שלישי, ניטרלי, המסייע במציאת פתרונות לקונפליקט.

הגישור יכול להוות כלי שמסייע בפתרון קונפליקט ספציפי, זה שעכשיו הוא חם וקיים, אבל אני אוסיף כי כאשר מדובר בעסק משפחתי, לרוב יהווה הקונפליקט סמן לסימפטום רחב יותר בעסק, שיש לטפל בו לפני שיגדל למימדים רחבים. 

מה הסיבות שהגענו למצב הזה?

כאשר אנחנו נמצאים בסכסוך עם מישהו, אנחנו בעצם מבטאים חוסר הסכמה וחוסר סיפוק עם החלטה מסוימת, תהליך עבודה מסוים, קבלת מוצר או שירות.

ברגע שהקונפליקט תופס מקום רחב, מתחיל להשפיע על יותר אנשים ולהיות בעל משמעות בעסק, כמו לדוגמא, ויכוח עמוק בין שני שותפים לעסק, הוא עלול לגרום לתהליכים חשובים בעסק להיעצר.

למה זה קורה? 


מידע 

חוסר מידע בתחום מסוים שבעצם לא מאפשר ראיה רחבה ועניינית של הבעיה.  

או גם, פירוש למידע קיים באופן שגורם לקונפליקט.

וגם חוסר יכולת לבחון מה עיקר ומה טפל במידע שקיים.

 

יחסים

רגשות חזקים אחד כלפי השני (ולא של אהבה וחיבה אלא של כעס ואפילו תסכול ושנאה),

 

סטריאוטיפים על אנשים או תחומים מסויימים,

 

תקשורת דלה שלא מאפשרת דיון מעמיק.

לדוגמא, קונליפקט שנוצר בגלל חוסר מקצועיות של מחלקה מסוימת באולם היצור. המחלקה לא מתפקדת כפי שמצופה ממנה וההסבר לכך הוא תוית שהודבקה על מנהל המחלקה בגלל היותו לא מקצועי כלל. לו היתה תקשורת בריאה ודיון מעמיק היה ניתן לגלות באמצעות תצפיות ואיסוף מידע ונתונים כי המכונות מתקלקלות מספר פעמים רב מהרגיל, דבר שגורם לחוסר יכולת לספק את המוצרים בזמן.

אינטרסים

כל צד רוצה למשוך לצד שלו, כל צד רוצה לראות רק את הצד שלו ולא את של האחר.

 


מבניים

חוסר שוויון בשליטה שבמקרים מסוימים מנציח קונפליקט ולא פותר אותו. 

לדוגמא, קונפליקט רב שנים בין האב לבן עוד מילדות, קונפליקט שנמשך מספר שנים. עצם העובדה שהאבא הוא בעל השליטה בעסק, הוא הקובע והמחליט, ולא מוכן לראות זויות ראיה נוספות, יכול לגרום לכך שבמצב כזה לא ניתן לפתור את הקונפליקט ולכן זה נשאר בעינו. 
 

מהן הדרכים הידועות להתמודד עם קונפליקט?

לנו, כבני אדם, יש דרכים שנמצאות ב DNA שלנו להתמודדות עם קונפליקט. הדרכים הידועות והמוכרות הן:

בריחה, התקפה או פיוס.

בריחה מנסה להתכחש לקיום הקונפליקט, מנסה להימנע מלחוש אותו, לא להתמודד איתו ומנסה להקטין את החשיבות של הקונפליקט. כאן יאמרו משפטים כמו: "סתם, זה לא רציני, זה יעבור עד שבוע הבא". 

התקפה מהווה שימוש בכח (פיזי או מילולי) ואפילו באלימות כדי לפתור זאת.

כאשר פיוס, שיחה, או משא ומתן וגישור מהווים דרכים ליישוב סכסוך בין שני הצדדים.

מכאן שגישור הוא בעצם תהליך של פיוס בין שני צדדים.

מהו תפקידו של המגשר?

במצבים של ניסיון ליישב סכסוכים בעסק, המגשר נושא תפקיד חשוב, הוא משמש כגוף הנייטרלי בתוך ההליך.

 

  • הוא משמש מעין "מתורגמן" בין חברי המשפחה. כאשר לא כולם מדברים באותה השפה הוא מאפשר להסביר את שפתו של האחד לאוזני האחר.

 

  • התהליך מאפשר ליצור תקשורת בונה אשר תביא בסופו של דבר לפתרון.

 

  • מסייע לעסק בהקטנה או בצמצום תחושת הכעס והעוינות בין הצדדים ויצירת אמון לאורך זמן.

כיצד לבחור מגשר?

רצוי לבחור מגשר אשר עבר הדרכה והכשרה בתחום, כזה שכבר התנסה במקרים דומים בגישור ובעל נסיון בתחום.

 

הוא צריך להיות דמות בעלת אינטגריטי, יושרה פנימית, כדי שהאנשים אשר לוקחים חלק בגישור ירגישו בנוח במחיצתו ועוד ירגישו שהוא נייטרלי ולא מוטה לכיוון אחד.

כמה מילים על תהליך הגישור

 

תהליך הגישור מאפשר לנסח בצורה ברורה את עיקרי הקונפליקט בין בני המשפחה ולאחר מכן לפנות ולמצוא יחד דרכים לפתרון.

התהליך מאפשר למגשר לשאול שאלות, לשוחח עם הצדדים בנפרד, ובמשותף, וכל זאת כדי להגיע לפתרון משותף בין הצדדים.

כמובן שבתחילת ההליך המגשר צריך להבהיר מה המשמעות כאשר לא מגיעים לגישור:

פחות תוצרת, איבוד לקוחות, משפחה מפולגת, הפסד כספי, איבוד פוטנציאל של גידול וצמיחה.


התהליך יכול לקחת בן מפגש בודד של מספר שעות עד למספר מפגשים, תלוי במידת הרצון של שני הצדדים להגיע לידי הסכמה.

המטרה היא למצוא פתרונות שיהיו מוסכמים על שני הצדדים כך שבסופו של דבר גם יקויימו בפועל ולא רק לצורך הפרוטוקול.
 


הליך הגישור הוא דרך אחת מני רבות.

דרך אחרת, נוספת, בשיטת "עשה זאת בעצמך" היא קיומם של ישיבות משפחתיות.

אפשר להמנע מלהגיע לסכסוכים על ידי קיומם באופן סדיר ושוטף של ישיבות משפחתיות.

 

כאשר אלה לא מתקיימות, נושאים חשובים עלולים ליפול בין הכיסאות, להעלם, להתמוסס וחבל.

 

זוהי הדרך של המשפחה לשים דגש על תכנון, על קבלת החלטות ובעיקר – על תקשורת בונה.

 

קיום תקשורת פתוחה בין בעלי עמדות המפתח בעסק, בין המנהלים ובני המשפחה ועם אלה שאינם מבני המשפחה, מאפשרת בסופו של דבר לניהול תקין ויעיל של העסק.

לסיכום,

קונפליקטים בעסק משפחתי הם חלק מתהליך היצירה בתוך העסק. לא צריך להיבהל מכך אך גם לא להתעלם ולהסתיר. ישנם כלים להתמודד עם כך צריך רק לבחור מהו הכלי הנכון באותו העת לפתרון הקונפליקט ולעשות בו שימוש נבון ומושכל באותה העת.

 

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef