דף הבית  >  מרכז ידע  >  ניהול עסק משפחתי >לא להתחלה 

"לא להתחלה הזו ייחלתי" -

כשהציפיות לחוד והמציאות לחוד

אפתח בסיפור מקרה.

 

רינת (שם בדוי) סיימה את לימודי מנהל עסקים באוניברסיטה בציונים די טובים והחליטה לחזור לעסק המשפחתי.

אם לומר את האמת, לא היה כאן כל חידוש כי זו היתה התוכנית למכתחילה. מלכתחילה אמרו לה ההורים, "תלכי ללמוד מנהל עסקים ותחזרי להשתלב בעסק". איך להשתלב? מה בדיוק לעשות? זה לא היה ממש ברור  אבל המשפחה כל כך חמה ותומכת שבאמת לא היה צורך לדעת מבעוד מועד ולסכם את התנאים.

 

רינת הלכה, השקיעה ולמדה, וחזרה אחרי שלוש שנים די מרוצה. התואר היה בידה, ועכשיו מה?

המציאות בשלב זה, לא ממש היתה ברורה.

 

מצד אחד אביה אמר לה "לא לדאוג, את הולכת לנהל את העסק בעתיד".

 

מצד שני יש בידה אפס ניסיון בעסק, חרדות עצומים, פחד לאכזב את ההורים. היתה לה תעודה ביד, אבל תעודה בלי הכשרה והתנסות היא לעיתים רבות ללא ערך רב. מצד שני, הכניסה הראשונית שלה לעסק לאחר הלימודים העלתה נקודה כאובה שלא ממש היתה מודעת לה, אביה לא נותן בידיה סמכויות ואחריות כדי להתנסות וללמוד. הוא רוצה שבעתיד תנהל את העסק, אבל כרגע, עכשיו, הכל קרוב אליו.

 

 

מהן האתגרים שעמדו בפניה?

 

אמנה את שלושת האתגרים העיקריים איתם התמודדה רינת:

  • אביה לא איפשר לה להתנסות בעסק. בגלל אופיו המרוכז וגם השמירה האבהית העוטפת שלו הוא איפשר לה להשתכר בעסק ללא צורך לעבוד ולהתנסות בו. בפועל קרה שבמשך רוב שעות היום היא חיפשה מה לעשות, חיפשה למעשה "פרויקטים יזומים" ליעול העסק.

 

  • אם נפשט מעט את הרצון הפנימי אזי מבחינתה היתה מעוניינת היא לעסוק בהשקעות למרות חוסר הניסיון. מבחינתה, השקעות הוא תחום מלהיב ומרגש, מנהלים בו כסף, מחשבים תשואה והשקעות, מפזרים סיכונים. כך לפחות היא ראתה זאת, אבל לא בהכרח שהוריה יסכימו שתכנס ותנהל את הכסף שאמור לשמש גם את שאר בני המשפחה.

 

  • לאחר תקופה הבינה כי חיפוש אחר "פרויקטים יזומים" לא יכול להימשך ולהתקיים מבחינתה לאורך זמן כי זה לא מקדם אותה ולא מקדם את העסק. תחושת חוסר התרומה לעסק ובזבוז הזמן מבחינתה, גרם לתסכול בחייה.

רינת היתה זו שדחפה לקיום תהליך ייעוצי בעסק.

 

אפתח ואומר כי הצעתי הראשונה היתה שתלך ותתנסה במקום עבודה אחר, תפתח מיומנויות שלא תחת מטרית המשפחה ואז תחזור לעסק המשפחתי. היא, מסיבותיה שלה, דחתה אפשרות זו ולכן בסופו של דבר הפתרון שהוצע הוא:

הגדרת תפקיד. בשיחה משותפת עם הוריה הוחלט להעביר חלק מהסמכויות של אביה לידיה כך שהיא תוכל לנהל את הצד הכלכלי של העסק (חישובי כדאיות, תקציבים חודשיים, מעקב אחר הוצאות והצעות להתייעלות) וגם להתנהל באופן יומיומי מול הבנקים. תפקיד הכלכלנית שניתן לה כלל גם ניהול מו"מ עם ספקים אפשריים, ייעול רמת ההוצאות בעסק, והצעת דרכי חיסכון שונים.

בנוסף, היא הוסמכה לעקוב אחר יעילות תפוקת העובדים באולם היצור, מה שאפשר לה ללמוד ולהתנסות בניהול כח אדם, סדר והתייעלות בעסק. החלק הזה הצריך קשר עם העובדים על בסיס יומיומי. ברצוני לציין כי הקשר שלה עם העובדים לא היה במיטבו לפני כן ולכן חלק זה בתפקיד, גם אם ניתן לה בהדרגה, מטרתו היתה להכשיר וללמד אותה כיצד ליצור קשר עם מנעד רחב של אנשים, שלא תמיד הם אנשי הקשר שאליה היא רגילה.

לגבי ההשקעות, התחום בו רצתה להתמחות. הוחלט באותו השלב כי נושא זה לא יועבר לידיה אלא ישאר באחריות ההורים בלבד. כמו כן, הוחלט לבדוק בעוד שנה – שנתיים התאמות לתפקיד אחר בעל סמכויות ואחריות רחבים יותר.

את העסק המשפחתי ליוויתי עוד תקופה ולאחריו סיימתי את התהליך. 

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

מדריך ניהול עסק משפחתי במתנה!

כתבתי עבורכם את המדריך כללי זהב לניהול עסק משפחתי מצליח.

במדריך תמצאו המלצות מועילות וישימות, כללי זהבשייסייעו לכם לקדם את העסק המשפחתי שלכם צעד אחד קדימה. 

  • כלים פרקטיים היחודיים רק לעסקים משפחתיים.

  • כלים המשלבים בין המשפחה לעסק בצורה מיטבית.

  • אילו מכשולים עלולים להופיע כאשר דור ההמשך נכנס לעסק, ומה אפשר לעשות כדי להתגבר על כך.

  • ועוד המלצות רלוונטיות.

בנוסף אולי תרצו לקרוא:

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef