Photo by NeONBRAND on Unsplash

דף הבית > מרכז ידע > שינוי ופתוח ארגוני > הדרך לקבל החלטות בעסק מבלי ללכת לאיבוד

הדרך לקבל החלטות בעסק מבלי ללכת לאיבוד

קישור למאמר כפי שפורסם בניוז 1

תהליך קבלת החלטות נשמע לעיתים כנושא כבד ובעל חשיבות רבה בחיינו אך אם נעצור לרגע ונבחן את הנושא הרי שנגלה שאנו מבצעים בכל יום עשרות אם לא מאות החלטות קטנות וחשובות כאחד. החלטות כמו: מתי לקום ומה ללבוש, מה לאכול ועם מי לדבר, מתי לנסוע ומתי לחזור. אלו הן דוגמאות להחלטות קטנות שמתקבלות כל יום ובמהלך כל היום, מהרגע שהתעוררנו ועד שנלך לישון.

אם בעסקים עסקינן, הרי שאם אתה בעל עסק החלטות אלו הופכות להיות גם מורכבות וחשובות עוד יותר, כמו לדוגמא: את מי לקבל לעבודה? האם להשקיע בפרויקט? לאיזה שוק לכוון את מאמצי השיווק וגם מתי לפרוש?

 

 


החלטה של חיים ומוות

חשוב לזכור לפני שאנו ממשיכים כי לא כל החלטה בחיים או בעסק היא עניין של חיים ומוות. כך קורה לעיתים שאנו מייחסים חשיבות רבה מדי להחלטה מסוימת כאשר בפועל היא לא הרת גורל כפי שחשבנו. יש להוסיף ולציין כי בתהליך זה נכנסים אלמנטים אישיותיים רבים כמו רמת חרדה ופחד, ניסיון קודם ותפקוד בתנאי אי וודאות. בכל מקרה, אם ניקח את מקרי הקיצון הרי שעדיין לא מדובר בהחלטות של חיים ומוות כי הרי לא כולנו רופאים, נכון?.
 

 


איזה טיפוס של מקבל החלטות אתה?

נבחין סביבנו ונמצא כי ניתן לאפיין את טיפוסי מקבלי ההחלטות על פי ארבעה סגנונות שונים שאני רוצה להציג לפניכם:

המפקד – טיפוס שמקבל החלטות באופן מהיר ולעיתים אף פזיז. לרוב תאופיין דרך קבלת החלטותיו בחוסר סבלנות ובחוסר רצון לשתף אחרים בהחלטותיו. אין ספק שבסיטואציות שבהם זמן הוא משאב קריטי ובקושי קיים הרי שתכונה זו תהיה לו מצוינת, לדוגמא: מפקדים בצבא, או רופאים ואחיות בחדר מיון.

הרגיש – טיפוס אשר מקבל החלטות על פי הרגש בלבד. אינטואיטיבית הוא מחליט ולאו דווקא שכלתנית. משפטים כמו "הרגשתי שזה נכון לעשות עכשיו" "חשתי שהפרויקט יכול להצליח" יכולים להיות משפטים השגורים בפיו.

אכפתי – טיפוס אשר מתחשב בזולת וכל החלטותיו הם תוך שיתוף ואכפתיות של כל הסובבים אותו. תהליך קבלת החלטותיו הם לרוב לפי הכלל והוא זקוק לזמן עד אשר מקבל את החלטותיו.

מחושב – טיפוס הפרפקציוניסט, זה אשר צריך את כל המידע לפניו לפני שיקבל החלטה. תמיד יחוש שלא כל המידע לפניו ולכן ישאף לקבל עוד ועוד מידע לפני שיקבל את החלטותיו. אין זה מציאותי כיוון שאנו עובדים בעולם שבו קיימת אי וודאות והיא חלק מחיינו ולעולם לא יהיו בפני מקבל ההחלטות כחל המידע הרלוונטי.

 

 


כלים לקבלת החלטות

כאשר אנו מקבלים החלטות אזי עומדים לרשותנו שני כלים חשובים שכדאי שנשתמש בהם בצורה מושכלת.

הראשון, איסוף מידע. כדאי לפני שאנו מקבלים החלטה לאסוף כמה שיותר מידע (ללא חשש) שקשור לעצם קבלת ההחלטה. רצוי שהמידע יהיה אובייקטיבי ולא יסתמך על דעות סובייקטיביות (לסנן דעות סובייקטיביות) ורחב ככל האפשר.

השני, אינטואיציה או כפי שאנו קוראים בשפת העם - מה הבטן שלנו אומרת בקשר להחלטה זו. כדאי ורצוי להשתמש בכלי טבעי זה שקיים אצלנו באופן מולד במיוד בכל מה שקשור לבחירת אנשים אשר יעבדו איתנו.

 

 


מהו התהליך לקבלת החלטות המומלץ?

ראשית, הגדרת הבעיה. נשמע פשוט? מסתבר שלא. יכול מאוד להיות כי מצב מסוים בעסק יראה כבעיה לאחד וכחוסר בעיה לאחר. מצב מסוים יכול להראות לאחד כתלוי בן אדם מסוים ואז פשוט צריך להזיז אותו או לאחר כבעיה שלא תלויה באדם אלא במבנה העסק ואז ההתיחסות אחרת לגמרי. ז"א דבר ראשון צריך להגדיר מהי הבעיה איתה צריך להתמודד.

שנית, איסוף נתונים. בשלב זה צריך לאסוף כמה שיותר מידע שיכול לעזור בקבלת ההחלטות. המידע יכול להיות מידע אינטרנטי, או תשאול של אנשים, או דרך דוחות כספיים. בעצם כל מידע אודות הבעיה יכול לשפוך אור ומידע ויכול לסייע בקבלת ההחלטות.

שלישית, כאן נכנס השלב היצירתי. הרי לכל בעיה או דרך יש יותר מפתרון אחד רק שצריך לאתר אותם ולמצוא ולהניח על השולחן. בשלב זה הציעו מספר חלופות לפתרון הבעיה. עודדו את האנשים שאיתכם שגם חלופה "לא ראויה" היא חלופה טובה בשלב הזה, מקסימום אחר כך אפשר ל"שפץ" אותה במקצת.

רביעית, עבור כל חלופה שהועלתה לעיל יש לייחס את היתרונות והחסרונות שלה. לעיתים ניתוח מידע זה יביא בסופו של דבר לקביעת החלופה המועדפת ביתר קלות.

חמישית, קביעת החלופה המועדפת. גם כאן ההחלטה אינה קלה ולעיתים כוללת בתוכה המון רגשות של אובדן או של חוסר בהירות ואי וודאות

לסיכום, לקבל החלטות בשילוב האינטואיציה. תעשו את הבדיקות שלכם האובייקטיביות אבל תשימו לב גם לאינטואיציה שלכם. אל תבטלו את זה. זו שפה שנולדנו איתה ואנשי עסקים משתמשים בה. התבוננו פנימה, קבעו סדרי עדיפויות לבדוק מה הדבר הכי חשוב כרגע לעסק ובהתאם לקבל החלטה.    

הצטרפו לניוזלטר והתעדכנו בכל מה שקורה בעולם העסקים המשפחתיים

ד"ר חדוה יוסף

  ייעוץ לעסקים משפחתיים

054-9039990

  • Flipboard
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

 

    2010-2019 - Hedva Yosef